Hade tänkt bygga en friggebod enligt beskrivningen för "Boden" på byggbeskrivningar.se.
Tänkte bygga den största dvs. 4484 x 3244 mm. Men nu är det så att det är meningen att man
ska kunna bo i boden året om (i skåne). Har dykt upp lite frågor som jag hoppas att ni kan besvara.

1. Hur tjock isolering behöver jag?
Funderar på 90mm isolering, har planerat att använda 45 x 125 mm reglar till väggarna.
Blir detta för snålt?

2. Om man kollar på ritningen på byggbeskrivningar så är bjälklaget 3200 mm brett medan
det är 3000 mellan ytterplintarna, hur kan detta gå ihop?

3. Hade tänkt använda takstolar istället för lösningen som byggbeskrivningar har, bör jag då
ändra på plintarna? Belastningen kommer väl att förflyttas från golvbjälkarna till bärlinorna?
Är det inte då bättre att ha 4 plintar på långsidan och 3 på kortsidan?

Tack på förhand!
 
Byggnormen säger 200 mm i vägg men det är ju för en vanlig bostad och normen gäller så vitt jag vet hela landet så det är kanske lite kraftigt men om du kör 125 mm stående isolering och sen 45 mm liggande för att bryta köldbryggorna så får du bra med isolering och det blir lättbyggt. Sen kan man ju köpa lite billigare isolering iom att du ändå har tjockare lager av den
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.