De olika fix från Kiilto jag använt i slutet ska användas inom 2h respektive 3h. Är det nån fara att använda de efter denna tid så länge plattorna fortsätter få full täckning bakom vid kontroll?
 
Blanda lite fix åt gången istället. Det kommer att skinna sig annars så att det inte bränner (stelnar och fäster plattorna) ordentligt annars. Använd lämplig fixkam när du drar ut fixet så att du får rätt täckning på plattorna.
 
T
Danne_83 skrev:
De olika fix från Kiilto jag använt i slutet ska användas inom 2h respektive 3h. Är det nån fara att använda de efter denna tid så länge plattorna fortsätter få full täckning bakom vid kontroll?
Nej, fixet ska användas inom den tid som det står på säcken eftersom fixet börjar ju härda och du får inte tillsätta mer vatten och blanda upp fixet igen.
 
  • Gilla
abygg
  • Laddar…
tank77 skrev:
Nej, fixet ska användas inom den tid som det står på säcken eftersom fixet börjar ju härda och du får inte tillsätta mer vatten och blanda upp fixet igen.
Ja denna gång har jag gjort precis så och är i stort sett klar med 70m2 men har samtidigt slängt massvis med fix som konsistensmässigt var prima i mitt tycke. Ville inte chansa men då var det oavsett korrekt att göra så
 
Snailman
De fix jag använt (ardex) så har väl tiden berott rätt mycket på temperaturen, typ längre tid vid lägre temperatur, kortare vid högre temperatur.

Tänkte bara nämna det. (jag gör alltid pyttelite åt gången, men det är jag det.
 
Som handysmurfen nämner, blanda mängden fix du beräknar att hinna med, innan bruket härdar.
Bättre att blanda mindre omgångar än att blanda för mycket och det måste kasseras.
 
Snailman skrev:
De fix jag använt (ardex) så har väl tiden berott rätt mycket på temperaturen, typ längre tid vid lägre temperatur, kortare vid högre temperatur.

Tänkte bara nämna det. (jag gör alltid pyttelite åt gången, men det är jag det.
Det var lite åt det här hållet jag var ute efter när jag skapade tråden. Min gissning var att fixet fungerar även efter bearbetningstidens utgång så länge konsistensen är ok och att hela plattan får vidhäftning vid koll. Jämför bäst-före-datum mat. Men Tank skrev annorlunda ovan och en sak har jag lärt mig att man ska lyssna på de med erfarenhet.

Ja jag körde halva säckar åt gången och när jag väl lärde mig att planera så slapp jag kassera speciellt mkt åt gången. Dock kan man ju fundera på hur lämpligt det är att använda delar av en säck. Då gäller det att innehållet är blandat ordentligt och hur vet man det?
 
Om du väger säcken på en våg kan du enkelt blanda halv sats sedan. Tänk på att räkna bort själva säckens vikt bara.
 
  • Gilla
Danne_83
  • Laddar…
Tolkar att du tvekar på om själva säckens innehåll är bra blandat. Det får man förutsätta. På fabriken så fyller de ju inte på säckarna med separata ingredienser och skakar om. Utan de blandar en jättebatch och fyller säckarna med blandat material. Om det då är dåligt blandat så kommer de olika säckarna att innehålla olika.

Sedna kan man ju spekulera i om säckens innehåll kan sortera sig av skakningar under transport.
 
Det har du såklart en poäng i hempularen! Bör ju inte skilja i en säck.
 
K
Kan göra då vissa material och tillsatser väger olika. Behöver inte vara i transporten. Kan vara när man själv hanterar säcken från handeln och hem. Riktigt bra exempel på det kan man få på betong med grövre ballast, EPScement och pigmenterad fog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.