Skulle till att skära ut remsor idag i en 3mm Polypropen skiva, meeeen det gick sådär.
Började med ett färskt blad i kniven och skar längs sågskenan. Visst blev det ett jack men efter 6 drag med bra tryck så insåg jag att jag måste hitta på ngt effekivare. Ska ju ha ut en del remsor ur den skivan. Sagt och gjort, fram med sticksågen in med ett fintandat blad, lägsta hastighet och körde på. Blev bra de första 5cm sen smälte det igen bakom spåret. Tror ni en såndäringa laminatkniv med en krok skulle funka, eller finns det smartare lösningar?
Polypropen skiva med misslyckat försök till skärning längs sågskena, synligt jack och smält plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Misslyckat försök till att skära remsor i en polypropen skiva, synligt ojämnt och smält skärspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En 3mm tjock polypropen skiva med misslyckade sågspår efter att ha försökt skära remsor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hastighet.
Faktiskt.

Undvik lägsta hastighet utan mata på istället.
Har du möjlighet att använda dig av en offerbräda också så blir det än bättre.

Om inte, har du möjlighet att använda en fräs?
Med fräsen så blir det såpass brett att det inte kommer klegga ihop men du får tyvärr lite mindre effektiv yta som du kan använda av skivan.
 
Ligger lite i det du säger för i början matade jag på bra men bladet vandrade till en sidan trots att jag har en adapter till sticksågen som gör at den kan gå på sågskenan, så jag lugnade ner hastigheten lite för att låta bladet centrera sig.
Om man sätter en klyvklinga på sänksågen? Sänker hastigheten på klingan men ökar matningen... Får se hur litet frässtål jag har, för precis som du säger så vill man ju ta tillvara på det mesta av skivan.
 
Sänksåg har jag använt själv vid ett par tillfällen och det går utmärkt. Skränkt klinga, om du har.

48t och skränkt så är det hela snart gjort.
 
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Tror också på sänksågen, min upplevelse av fräsning är att det blir varmare och kladdar. Men det var i annan typ av plast.
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Schweet boys... återkommer med resultat!
 
För att undvika att det smälter så måste det vara lite grövre blad. Tänk på värmeavledning och friktion. Jag har använt min sticksåg monterad uppochner och matat på frihand i liknande situationer.
 
wildeside
Vattenkylning använder jag när jag bearbetar plastmaterial.
 
wildeside wildeside skrev:
Vattenkylning använder jag när jag bearbetar plastmaterial.
Oj. Nu blir jag nyfiken.
Vilka dimensioner kräver sådant?
Inte minst, hur gör du?
 
wildeside
Ganska enkelt:
Har en uppsamlingsbalja under såg/borr bänken i den sitter det en pump med sil som pumpar upp kylvatten till arbetsstycket.
Sågar/borrar i stort sett alltid plast och metall med kylning sparar på verktygen och smälter inte plasten och glödgar inte sågblad/borr.
Har bearbetat plast från 1mm till tror det va 150 mm.
Fräser med samma metod.
 
Wildslide, hade varit intressant och se om du skulle vilja knäppa några bilder!
Får att återkoppla så provade jag med sänkssågen, lägsta hastighet och hög mätning. Efterbearbetning med sockel så blev kanterna helt ok! Så tack för er input!
 
Sockel ??? Kan det vara "sickel" som du menar? :thinking:
 
Sickel, såklart
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.