Köper ett nyproducerat hus i ett grupphusområde som är mer eller mindre inflyttningsklart. Det enda som saknas är egentligen gräsmattan.
Markentreprenören har som uppgift att schakta tomten, jämna till, anlägga en plattsatt entré, plattsatt uteplats så att det egentligen enbart är för mig att så lite gräs och vattna i början.
Allt detta ingår i kontraktet mellan mig och husfirman, jag betalar alltså inget direkt till markentreprenören.

Fråga 1.
Det jag skulle vilka att markentreprenören gör år mig är dels att lägga lite extra plattor, det rör sig om en yta på ca 4kvm.
Vad är rimligt att betala för detta? Dvs arbetet och de extra plattorna, plattorna i sig är standard, inget fancy alls.

Fråga 2,
Den plattlagda uteplatsen skulle jag uppskatta till 18 kvm.
Om jag skulle be markentreprenören att istället för att sätta plattor göra ett altandäck med samma storlek. Vad man kan vänta sig att prisskillnaden skulle bli?
Inget avancerat, bara ett soldäck i princip, inga räcken eller liknande.


Eftersom jag själv inte har någon aning om ens i närheten vad ovanstående kostar så är jag oerhört tacksam för all hjälp, även tips och råd på saker som är bra att tänka på.
 
Enklast är väl att fråga markentreprenören?
Att få dit några extra kvadrat kommer säkert inte kosta speciellt mkt, men däremot så blir det ju trassligare att kvitta stenlagd uteplats mot altandäck, då markentreprenören antagligen inte är snickare, utan måste leja in den tjänsten.
 
Självklart ska jag fråga, men jag vill höra här först så att jag har någon aning, det är väl lite det ett forum är till för =)
Jag vet att markentreprenören har gjort trädäck tidigare så det ska nog inte vara några problem av den anledningen.
 
Ett trädäck kan kosta mellan 500 och 1000 kr/m2.
 
Har frågat markentreprenören, han skulle maila över priser för en vecka sedan *pust*.

Anaitis: Tacksam för ditt svar att ett trädäck kostar mellan 500-100kr kvm!

Någon som vet vad det kostar på ett ungefär att lägga marksten? Det ingår ju som sagt en hel del i bygget men jag är intresserad av att plattlägga några extra kvm.
 
dina 4 m2 med plattor kanske går på nån tusen lapp eller två! Ingen stor kostnad!
 
Fått svar från markentreprenören nu. Han tar 500kr per kvm som man väljer extra.
Rimligt med andra ord?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.