Har en nibe 1245-8kw installerad i nybygge och nu måste jag låsa max installerad el effekt i meny 5.1.13 - max installerad eleffekt (BBR)

Undrar hur stort eltillskott jag kan ha på patronen, och om effekten själva VP drar ska räknas in ?

Boyta 140kvm i klimatzon 2 = Ska då kunna installera 5.3 kw eltillskott.

Innebär det att jag kan spärra elpatronen på 5kw ? eller är det annat som räknas in som jag måste dra av från elpatronens kw?

Kanske verkar förvirrat, vilket stämmer hur jag känner :x, men någon som kan reda ut detta och som kanske har spärrat sin 1245a??

Snart dags så tacksam för råd så snart det går :)
 
Varför måste du låsa den? Vår Nibe 750 snurrar på ospärrad.
 
Kommer ha slutbesiktning av huset innan inflytt (nybygge). Och enligt reglerna förstår jag att den måste låsas på max installerad el effekt. Knäppt då man självklart inte vill ha el tillskott men om exempelvis kompressorn går sönder eller nåt vill man ju kunna ha varmt med el-patron till det är lagat !
 
Japp, enligt reglerna är det nog så, men i vårt nybygge så blev den aldrig låst och ingen har klagat. :) Installatören som justerade in anläggningen efter slutbesiktning sa att han lät bli att låsa den till och med.
 
Enligt reglerna skall kompressoreffekten räknas in i max installerad effekt.
 
Enligt reglerna ska alla som bygger hus oxå göra en energideklaration, och det tror jag inte så många gör förrän de ska sälja :)
 
Kalasclas skrev:
Enligt reglerna ska alla som bygger hus oxå göra en energideklaration, och det tror jag inte så många gör förrän de ska sälja :)
Vi har gjort det! ;-)
45kWh/m2 blev resultatet, men nu spårade det ur lite. :p
 
Lås den vid slutbesiktningen om dom kräver det tror man kan låsa upp den inom några dagar sen är det kört.
 
Dom har ingen koll, låt den stå på max.
 
Jag tycker det är irriterande att vi har byggregler som man uppenbarligen kan bryta mot utan några konsekvenser.
 
Jag tycker det är irriterande att vi har byggregler som är helt ointressanta. Få vill värma huset med el i dag men många vill ha elpatron som reserv känns som en riktig skrivbords produkt. Låt marknaden styra vilka hus som byggs så vi får den produkten vi vill ha inte den produkten några få tjänsteman tycker vi vill ha.
 
får se hur det blir, lite trist låsa fall man får fel på köldbäraren och vill leva på el patron till det e fixat. För som sagt, man skaffar ju inte bergvärmepump för att köra på el patronen :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.