Har problem med en baxi bonus 30. Har inte använt den så länge då jag nyligen köpt huset.
Pannan är ca 10 år. De tar över 2 timmar innan de börjar ladda över i tankarna och pannan brinner dåligt. Ryker in mycket gör den åxå ibland kommer de rökpuffar även om luckan är stängd. Om jag eldar med luckan öppen så tycker jag de brinner bättre. Tror inte de är dåligt drag heller och har sotat ur askan utan att de blev nån skillnad. Hur ska luft spjällen vara inställda? Har ingen gradering om vad dom står på nu men den översta är på mitten och den undre är 25 %.
Har läst några trådar här på forumet men inte blivit nått klokare. Har tidigare haft en ctc panna och den var kanon. Så de måste vara nått galet med denna.

Mvh Anders
 
Ja fläkten fungerar. Har läst sid 9 o 10 men inte hittat nått. Är ju svårt o se hur lågan ser ut . Titthålet är ju helt svart.
Eldar blandved.
Och har ett problem till med pannan ibland så stoppar inte fläkten alls, kan stå o gå flera timmar efter de brunnit ut. Är så jäkla less denna pannan har lust o byta med de är ju inte gratis....

Mvh Anders
 
Har du tillluft till panrummet så pannan får den luft den behöver?
 
Har alltid pannrum dörren öppen mot hallen så de borde inte vara de heller.
 
hej tråkigt du har problem har själv en bonus. Börja med att kolla bakom kondensplåtarna som hänger på sidorna i eldstaden finns 3 st tilluftsintag på var sida nere vid keramiken kan vara täppta med aska.Ta även bort plåten mellan luckorna (ta tag i kanterna på sidan och ryk till snabbfästen)starta fläkten och tästa med en tändare om det suger luft vid tjusteringarna. Jag har 75% på övre 50% på nedre eldar mest barrved har du alla turbolatorerna i prova att minska dom har själv bara 4 i. Samt kolla packningen i övre luckan mellan eldstad ock evakueringskanalen men vid läckage där brukar det bli övertänt i hela vedmagasinet inom en halvtimme-timme.långsökt kan fläkthjulet snura på motoraxelen vet ej har hänt på kompisens kalmarpanna men en annan typ av fläkt på dom.
 
Har tagit ner sido plåtarna 3 på varje sida och gjorde rent i spåren nedanför plåtarna. Var mycket aska där. Men den stora plåten som sitter bak fick jag inte loss den satt fast. Men var menar du tillufts hålen vid keramiken är?
Och har tagit ner plåten mellan luckorna o gjort rent där. Och de sugen luft vid ljusteringarna men inte nått jättebra sug. Brinner de bättre om man tar bort turbolatorerna? Vet inte vad ja har för rökgas temp heller. Men är denna panna väldigt kräsen på veden? Är inte helt snus torr den ja eldar nu men absolut inte blöt heller.

Mvh Anders
 
på sidorna om den svarta lite (trekantiga)plåten med rattarna är långspår för luften stäng en ratt kolla suget stäng den andra öppna första brukar höras när det suger dra lite försiktigt i rattarna utåt dom är fjäderbelastade. Annars för du lossa plåten och blåsa peta rent i luftkannalerna.
 
Menar du på utsidan av pannan? På sidorna?
Mvh Anders
 
på utsidan mellan luckorna bakom den blå täckplåten kan kanske ordna en bild i kväll annars titta i instruktionen sid 12
 
Jaha då förstår ja. Ska kolla detta
 
Nu har jag tagit ner den trekantiga plåten och även plåten bakom och gjort rent allt var lite skit där men inget extremt. Och tog åxå ner fläkten och gjorde rent den. Och ändrade primär och sekundär spjällen till 50% på båda.
Tycker nu att de är lite bättre fart i pannan faktiskt. Men den ryker in nått fruktansvärt. Luktar rök även när luckan är stängd men kan inte se att de läcker nånstans. Men packningen på askluckan ser inget vidare ut och plåtskålen under keramiken är bortbränd till hälften.

Mvh Anders
 
Det lär vara någon luftkanal som sitter igen, testa att vrida upp båda spjällen till max, så kör jag med blandved. En grymt bra panna förövrigt, lätt att tända så in i bänken och effektiv :)
 
om du öppnar övre luckan med fläkten på så slåcknar nästan ett tidnigspapper om jag håller det i överkant vid rökevakueringen den smala spalten .annars för du låna en kompressor och blåsa i kanalerna bakom plåten säkert dom som går till eldstaden i sidorna som är trånga ha fläkten på och stängd lucka så rycker det nog inte så mycket av trycket.har läst någon stans om en som fick upprepade stopp vid elavbrott då dom fick skrapa kanalerna rena men hittar inte var nu.
 
  • Gilla
Mipple
  • Laddar…
Öppen pannrumsdörr är inte lika med mycket luft till pannan, pannrumsdörren skall ALLTID vara stängd och du SKA ha en ordentlig ventilation utifrån in till pannrummet som SKALL vara stor och fullt öppen, en vedpanna tar mycket luft. har du pannrumsdörren så kan du om du har otur sugs ur luften ur pannrummet, du kan mycket väl ha undertryck i resten av huset/källaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.