Hej!
Har köpt hus och värme får jag via en baxi solo plus 30. Det var dålig keramik så jag bytte ut den ganska direkt. Den gamla keramiken var helt slut, hålet där lågan kommer var nog 3 gånger så stort mot det ska vara.
Problemet jag har är att veden hänger sig ibland och då dör lågan ut. Eldar med gran just nu och provat med både stora och små bitar. längden är 50 cm. Brinner liksom ut i mitten först, dåligt på sidorna. Rökgasen går ner i temp och jag måste greja runt i magasinet och det blir fart igen.
Händer nån gång att tempen ligger på 180 till 200 så gott som hela tiden. I dag var en sån dag men det ryker under hela eldningen förutom på slutet när det bara är glöd kvar. Keramiken blir röd men det kommer mycket rök med lågan.
Hur jag än gör så kommer det rök ner i skålen med lågan.
Skruven efter fläkten står så att det ska blåsa max och fläkten har jag gjort ren. Känner att det blåser både primär och sekundärluft med handen
Skulle vara kul om nån har nån idè vad det kan bero på. Lite tråkigt att det alltid ska ryka när man eldar.
 
Hej.
Jag hade en sån panna innan. Då hade jag inte samma koll som nu, men kanske kan man hjälpa till med något.

Först och främst antar jag att du fått tätt mellan nya keramiken och pannan med de två ringarna?
Är förbigångsspjället helt tätt?

Om jag kommer ihåg rätt så har denna pannan inget som stryper luftflödet efter uppstart.
Detta gör att det är väldigt viktigt med en bra startbrasa så att pannan kommer igång riktigt.
Får man inte upp rätt förbränningstemp direkt så kan man få med sig det genom hela första ilägget.


På en panna med sugande fläkt kan man öppna övre luckan och på så vis få mer flöde av luft i uppstarten. På min panna finns det även en lucka som stänger med ökad panntemp för att få mer flöde under uppstart.

Jag känner igen mig precis i hur du upplever det hela.

Har du inte rökgastermostat som stänger av fläkten efter eldning, så skulle jag råda dig att skaffa en. Det sätt det ingen på min. Inte för att det löser ditt problem, men det sparar en del ved.
 
Jag har ingen Baxi, utan en Calmar V33. Dock har jag märkt att det är viktigt att man får upp tempen på keramiken/skorstenen innan man fläskar in fullt med ved. Dessutom vill min panna ha mycket primärluft under uppstarten, jag ökar spjället till max. Dessutom gläntar jag på luckan ibland för att få ordentlig fart på elden igen.
 
Har provat med att känna om det läker luft runt keramiken men tror det ska vara tätt. Ska prova en till gång i kväll.
Vilka två ringar är det du menar? Där sekundärluften går igenom? Spjället håller tätt.
Startbrasa har jag provat med både liten, stor och väldigt stor. Provade en ny förra veckan med lite kartong mm underst och la på ved. Stängde övre luckan, stoppade ett papper i skålen och tände med öppet spjäll och nedre luckan på glänt. Efter några minuter stängde jag spjället öppnade övre luckan lite och stängde nedre så förbränningen kom igång utan fläkt. När glöden var fin mata jag fullt med mindre nertill och grövre högst upp. Starta fläkten och stängde luckan. Bra fart med rökgas på 180, 190 efter ett tag. Keramiken blev röd men kommer ändå rök ner i skålen.
Veden är torkad hela sommaren och legat inne ett tag så den borde det inte bero på.

Blir inte det här dånet som jag tror det ska vara när lågan kommer ner i skålen.
 
Då var pannan igång igen. Startade vid åtta tiden med att göra en tändbrasa som fick brinna 15-20 min tills det blev bra glödbädd. Övre luckan på glänt och spjället lite öppet. Svårt att uppskatta men ca 7-10 cm glödbädd.
Fyllde upp magasinet, startade fläkten och stängde luckan. Då gick rökgasen ner till 100 grader för att sen stiga till 150 grader. Efter en 30 minuter öppnade jag luckan och tryckte till lite i veden, hängt sig lite.
Då blev det bra fart och rökgasen upp i 190.

Kör med max flås på sekundärluften och rök kommer det. Sänker jag ner den så blir det bara mer rök istället för längre eldlåga. Rökpelare ur skorststenen hela tiden.

Kollade efter luft runt keramiken och kände att det smög ut lite vid frontstenen. Bara ner och inte mycket. I vedmagasinet ser det tätt ut. Ska ta loss den och göra om. Vet inte om det beror på det men ska göras.
 
Var ut nu igen och rökgasen låg på 150, dåligt flås. Öppnar och halva ilägget kvar, allt brinner. trycker till och rör lite. Igen med spjället och luckan. Blir bra fart och tempen upp i 190. men rök kommer det.

Är ingen hejare på det här men om det är för lite sekundärluft pga att det läker så borde det inte ryka va? Bara bli längre låga. Eller är jag helt fel ute?
Vad händer med för mycket primärluft respektive för lite?
 
Tilluft till pannrummet då?
 
Tilluften ska vara ok. Stort och bra hål.
 
Har du dragregulator på skorstenen? På en panna utan styrd primärluft eller fläktvarv är det viktigt att man har rätt drag(undertryck) i skorstenen. Kolla så det inte läcker mellan pannan och rökröret. När jag slängde ut min visade det sig att det var ca 5mm spalt däremellan, och där försvann allt skorstensdrag i princip. Det var nog en av anledningarna till att mitt pannrum var rejält nersotat. Det är trist när det inte är rätt gjort.

Vit rök ur skorstenen är fullt normalt tills bara glöden återstår, men ryker det genom titthålet är det nog ingen bra förbränning.
Har du haft borta fronten och rengjort sekundärluftskanalen? Min var rätt sotig invändigt. Jag kommer inte ihåg om man kunde rengöra den utan demontering.
 
  • Gilla
Fidde Karlsson
  • Laddar…
Har ingen dragregulator. Var brandinspektion idag och allt såg bra ut i skorststenen. Var tätt vid spjället.
Är vit rök som kommer men det är för mycket.

Jo man ser ju att det ryker när man tittar in i hålet.
Vet inte hur pass mycket det ska blåsa med full sekundärluft.
Istället för att riva tyckte killen som var där idag att jag kunde prova täta med ull och se om det blev skillnad.
Måste bort med hela fronten för att komma åt kanalerna.

Tack för svaren.
 
Kan problemet vara så enkelt att du har för mycket sekundärluft som kyler o. släcker lågan,
det huvudsakliga draget ska gå genom primär finjustering görs med sekundärluft och
det behövs förvånansvärt lite.
Eldar man gran behöver man bra drag =min erfarenhet
 
pr95 skrev:
Kan problemet vara så enkelt att du har för mycket sekundärluft som kyler o. släcker lågan,
det huvudsakliga draget ska gå genom primär finjustering görs med sekundärluft och
det behövs förvånansvärt lite.
Eldar man gran behöver man bra drag =min erfarenhet

Jag tror med det kan vara för mycket sekundär.
Det brukar vara mindre känsligt med mindre sekundär än för mycket.
Har du tillgång till tryckluft kan du ju kanske trä på en slang på ett blåsmunstycke och trä ner uppifrån fläkten för att rensa sekundärluftspjället.

Kör man för mycket sekundär/ofullständig förbränning brukar röken ur skorstenen vara tung och sjunka ner emot marken samt inte lösas upp inom ett par meter från skorstenens utlopp, som det gör om det brinner bra. Det brukar ju lukta illa med.

Kolla även så att sotluckan på skorstenen så att den inte läcker. Varje liten läcka påverkar draget.
 
Får försöka göra rent luftkanalerna. Se så att det inte är nått av småhålen som sitter igen. Svårt att känna om det kommer luft ur alla med handen.

Röken som kommer stiger rakt upp. löses inte upp på några meter direkt. Snarare aldrig, haha.

Eldar nu och det har hängt sig. Brinner ut i mitten mycket fortare så det blir som en tunnel ovanför hålet.

Ska prova med mindre sekundär från start i morgon. När jag dragit ner på den under eldningen så blir det mera rök som kommer ner i skålen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.