är det någon här som har en baxi solo plus 30kw och eldar mot mer än 3 kbm accvolym
 
Snart... den står i maskinhallen och väntar på att dockas mot en 4m3 oljetank. Om ett år kanske jag kan ge dig ett svar... Mindre än 3m3 är väl onödigt om du vill få i 2 inlägg.
 
Jag eldar mot 2 m3 och det kräver minst 2 ilägg bara det. Pannan rymmer inte så mycket ved.
 
Jag har solo plus 60kW och 5 kubik ackumulatortank i ett uthus som leds med kulvert till två hus. Det räcker med två vedinlägg för att värma hela tanken från 30-40 grader till 80-90. Rökgastemperatur max 170 grader.

En känslig del av denna pannan är springan i keramiken ner till underförbränningen. Det tillförs luft från från hål i sidorna på springan. Hålen har för mig delvis täppts igen vid olika tillfällen av tätningsmaterial, aska, keramikflisor. Om det inte kommer fram tillräckligt med luft märks det på följande symptom: vedförbrukningen ökar, rökgastemperaturen sjunker till 130 grader, lågan i underförbränningen är inte klargul längre utan mera röd, lågan har lätt för att slockna och bara ryka, det brinner för mycket i vedmagasinet som bara ska glöda som en kolmila när man öppnar luckan.

Springan ska vara hel och det ska kännas att det blåser från båda sidor när man stoppar ner fingrarna.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.