Har lite funderingar kring Baxi 50kw. De ska bli nytt pannrum till vintern. Tank volym?
Hur många ilägg krävs för att värma tex 5m3? Huset e byggt 1941 å tänkt att bli tillägs-isolerat å nya fönster och golvvärme. En och en halv plan 130m2 boyta 75m2 källare och ett garage på 120m2 som ska få värme i framtiden... Klarar man att värma 5m3 på en kväll?? Pannrum kommer att bli i garage i källaren, så de finns hyffsat me plats.
 
Hej,
Jag har själv en Solo Innova 50Kw panna med drygt 6000 liter tank i pannrum i garage med 35m kulvert till boningshus.Värmer 140m2 boningshus (modell äldre) med radiatorer till 20grader+ 170m2 nybyggt garage(golvvärme) till +15grader.Funkar klockrent.
Nu i vintras var den svinkallt ute -20 så upplevde jag dock att 50kW kanske var lite klent. Jag lyckades inte elda upp acken i topp varje kväll trots att jag eldade från kl 17.00 och fyllde upp sista gången med ved i pannan vid 22.00. Varje ilägg brinner ca 3-4 timmar. Åtgår 3 fulla ilägg för att värma upp min vattenvolym när man samtidigt använder så mycket värme när det är kallt ute. Har man ingen annan vidare samtida förbrukning så räcker det med två ilägg.

Skulle jag göra om det så skulle jag definitivt ta en likastor tank men kanske köpa en 70kW panna.
Sommartid gick det 16dagar mellan eldningarna, vilket är det bästa av allt. Skönt att slippa springa och elda ofta bara för varmvattnet. Så min rekommendation är bigger is better, det är bara ekonomin som får styra.

Lycka till med valet,
/ Jonas
 
När man har stor förbrukning (= kallt) är ju mer effekt att föredra. Gasselle 70 bränner aningen större vedvolym på lite kortare tid än Inova 50. I övrigt en robust och fin panna med bra service.
 
E Gasselle bra grejer? Har en fin 3m3 olje tank som står perfekt till å skulle passa bra att köra me... Ställa dit en till sån så kan de bli hur kallt de vill sen!!
 
Björn Eklöf skrev:
E Gasselle bra grejer?
Jag har eldat 1 säsong med Gaselle 70. Den är kraftigt byggd och har en kraftig sugande fläkt som är enkel att inspektera vid varje sotning av tuberna. Den kraftiga fläkten gör att upptändningsfasen blir kort och genom instrypningen av primär- o sekundärluft gör att skorstensdraget inte har någon inverkan på förbränningen.
Pannan saknar elektronik så automatiken sköts av termostater och tidrelä vilka var för sig är enkla att byta om något går sönder. Dessutom blir pannan mindre känslig för åska.
//Bosse
 
Jag råkar ha två 750l och tre 500l tankar stående. Är de helt otänkbart att sierie koppla dom å köra en solo innova 50?? Så länge tills man kommen över en rejäl tank?..
 
Om jag vore du skulle jag sälja dom småtankarna och köpa en rejäl på en gång. Dels för att slippa göra om allt ännu en gång med tanke på alla rör som blir för alla tankar. Dyrt. Sen är det så att liten kastrull svalnar fortare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.