Har sedan några månader tillbaka eldat i en Innova 50 och tänkte dela med mig av erfarenheterna hittills.

Utrustning: Innova 50 med en turbulator uttagen för rökgastempens skull, murad halvstens (15x15cm) pipa ca 7m hög, lambda Innovate Motorsport LC1 + display XD16, 2x2m3 tankar med VV spiral i båda, tankarna kan köras i serie (hittills använt seriekoppling) eller parallellt, laddomat 21, återvinningskoppel, 2" blårör (snåla inte med dimesionen här!) mellan laddomat och tankar, tryckexspansion 2x250 l.

Efter smärre strul vid installation av Innovan (sneda pinnbultar mellan panna och rökgaslåda, läckande luckpackningar, felkopplade eldragningar till rökgasfläkten och matningen) har pannan fungerat bra ända från uppstart.

Efter några eldningar installerade jag lambdasonden med egen digital display, ingen styrning än. Utan tvivel den bästa investeringen hittills. Öppnade verkligen ögonen. Regleringsområdet (för hand) på sekundärluften fulla 0-100%, Typiskt 0 vid start och 100% t.ex. efter andra inlägget på 10-15 cm glödbädd. D.v.s. det händer mycket under en eldningscykel. Försöker hålla ett lambda på 1.2-1.3.

Lamdbastyrning skall enligt reklamen hjälpa att optimera förbränningen vid ojämn vedkvalitet. Vad det här betyder på riktigt var oklart för mig, jag tänkte väl på att olika energiinnehåll, olika fuktighets % o.s.v. kan kompenseras med styrning. Stämmer väl säkert men den stora grejen är enligt min erfarenhet mekanisk täthet. D.v.s. hur tätt man kan eller ids rada veden i vedboet, glest radat, krokig, för kort eller "knölig" ved resulterar i att mycket av primärluften strömmar ner i efterbrännkammaren utan att ta del i pyrolysen som det är tänkt = man blir tungen att strypa sekundärluften annars har man lätt över 1.5 i lambda.

Med tätt radad, rak ved blir man tungen att öppna rejält på sekundären, ofta 50-75%.

Vid andra inlägget på rejäl glödbädd packar man glöden ner i springan med veden man sätter in, 100% sekundärluft inställning är vanlig.

Varje liten vedhängning och ras syns också tydligt, vid hängning kryper lambdat upp för att falla brant vid efterföljande ras.

Lambdasond, rerkommenderas, mycket interssant för den som vill lära sig mer om eldning med ved.

mbos
 
På min Solo Plus kör jag numera Lambda 1,1.

På en Inova 50 som jag bara mäter utan reglering än så länge har jag ställt in 1,05. Vid andra ilägget går värdet under 1 ett tag men sen ligger det ganska stabilt runt 1,05.

Jag tror att verkningsgraden ökar om du siktar på lite lägre värde.
 
Lambda styrning till innovorna, låter intressant.
Är detta ett tillbehör man kan komplettera sin panna med?
 
mbos skrev:
Har sedan några månader tillbaka eldat i en Innova 50 och tänkte dela med mig av erfarenheterna hittills.

Utrustning: Innova 50 med en turbulator uttagen för rökgastempens skull, murad halvstens (15x15cm) pipa ca 7m hög, lambda Innovate Motorsport LC1 + display XD16, 2x2m3 tankar med VV spiral i båda, tankarna kan köras i serie (hittills använt seriekoppling) eller parallellt, laddomat 21, återvinningskoppel, 2" blårör (snåla inte med dimesionen här!) mellan laddomat och tankar, tryckexspansion 2x250 l.

Efter smärre strul vid installation av Innovan (sneda pinnbultar mellan panna och rökgaslåda, läckande luckpackningar, felkopplade eldragningar till rökgasfläkten och matningen) har pannan fungerat bra ända från uppstart.

Efter några eldningar installerade jag lambdasonden med egen digital display, ingen styrning än. Utan tvivel den bästa investeringen hittills. Öppnade verkligen ögonen. Regleringsområdet (för hand) på sekundärluften fulla 0-100%, Typiskt 0 vid start och 100% t.ex. efter andra inlägget på 10-15 cm glödbädd. D.v.s. det händer mycket under en eldningscykel. Försöker hålla ett lambda på 1.2-1.3.

Lamdbastyrning skall enligt reklamen hjälpa att optimera förbränningen vid ojämn vedkvalitet. Vad det här betyder på riktigt var oklart för mig, jag tänkte väl på att olika energiinnehåll, olika fuktighets % o.s.v. kan kompenseras med styrning. Stämmer väl säkert men den stora grejen är enligt min erfarenhet mekanisk täthet. D.v.s. hur tätt man kan eller ids rada veden i vedboet, glest radat, krokig, för kort eller "knölig" ved resulterar i att mycket av primärluften strömmar ner i efterbrännkammaren utan att ta del i pyrolysen som det är tänkt = man blir tungen att strypa sekundärluften annars har man lätt över 1.5 i lambda.

Med tätt radad, rak ved blir man tungen att öppna rejält på sekundären, ofta 50-75%.

Vid andra inlägget på rejäl glödbädd packar man glöden ner i springan med veden man sätter in, 100% sekundärluft inställning är vanlig.

Varje liten vedhängning och ras syns också tydligt, vid hängning kryper lambdat upp för att falla brant vid efterföljande ras.

Lambdasond, rerkommenderas, mycket interssant för den som vill lära sig mer om eldning med ved.

mbos
Hur dant blir det i skorsten då?Blir det knappt nåt sot alls som en del vill påstå?:)Lägg gärna ut några bilder oxå..
 
Redigerat:
Inte blir det mycket sot om förbränningen är rätt, efter att eldat tre år sen senaste sotning blev det tre liter sot från en nio meter lång skorsten! Nu tänkte jag sota efter fem år, få se hur mycket det är då.
 
Ok! 1liter om året,inte farligt.:)
 
Är detta någon hemmasnickrad grej, eller kan den köpas till och eftermonteras?
 
Hemmabygge
 
Har en fundering, går det att köpa lambda reglering i efterhand eller är den innovan helt olik en utan lambda? Menar då Baxis grejer.
 
gillis018! Tittar man på framsidan på Baxis nya produkt katalog så sitter det en lambda panel på den pannan.Sen när ja pratade med marknads ansvarig på Elmia mässan o frågade om dom börjat o sälja pannor med lamda orginal, så fick ja till svar att det var tillval (vilseledande marknadsföring).Men ja stod på mig o frågade om inte förbränningen blev bättre med lamda? Svaret ja fick var att det blir ingen skillnad , det blir knappt nåt sot utan lamda heller....:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.