Har just fått min nya panna en Baxi Solo Innova 30 med acktankar och diverse grejor hemlevererat. Rörmockarn skall börja installationen till veckan :)
Laddomaten är en laddomat 21.
Till min fråga: I Baxis katalog står att Baxi systemen alltid skall installeras med ett Termovar laddutrustning, att detta är ett garantivillkor.
Innebär det att det kan bli problem med garantin om man installerar en laddomat 21?
Vilken laddutrustning är bättre egentligen?
Ni som har en Baxi panna vilket laddpaket har ni?
Tacksam för svar
 
Baxi lämnar garanti även på laddomat 21. De båda gör samma sak och är likvärdiga. Kör själv med laddomat 21 på en baxi bonus 30
 
Jag har Inova + Laddomat 21 och detta är ok enligt Baxi, jag ringde upp och kollade.
 
Samma här.Ringde och kollade och det var okej
 
Tack för svaren ! Då kan jag andas ut :)
Blir kul att äntligen få den nya pannan i drift snart...
Kan knappt bärga mig tills jag får göra upp första brasan (man är
nog lite knäpp att längta till det men vi vedeldare är nog lite speciella ;) )
 
McH skrev:
Tack för svaren ! Då kan jag andas ut :)
Blir kul att äntligen få den nya pannan i drift snart...
Kan knappt bärga mig tills jag får göra upp första brasan (man är
nog lite knäpp att längta till det men vi vedeldare är nog lite speciella ;) )
Exakt! Röris rev ut pannan igår (en 31 år gammal CTC). I morgon kommer skorstensguben för att sätta in rör i skorsten. Sen drar piffningen av pannrummer igång. Det ska ju va trivsamt och ren när man eldar!:D Klinkers gips å färg.

Sen ska Baxi Bonus in tillsammans med två 750 liters Baxi Blå ( en med 120 l VV beredare och en solslinga för framtida utveckling). Dessutom en Eurofire 20kW pelletsbrännare, MAFA Mini och 2,2 meters skruv (detta för lata dagar och längre bortavaro vintertid). VISST ÄR MAN SUGEN PÅ FÖRSTA ILÄGGET!

Kommer att installera en Termovar laddare. Mer info om luftproblematiken kommer.
 
Hej,

vilken termostat har ni i laddomat 21 till Innovan), 78 eller 82 grader? Är den ena eller andra att föredra?
 
Ulf skrev:
Hej,

vilken termostat har ni i laddomat 21 till Innovan), 78 eller 82 grader? Är den ena eller andra att föredra?
Jag kör 82 graders, man skall väll köra så högt man kan.
 
Vill man utnyttja tankkapaciteten fullt måste man fortsätta elda när tankens botten kommit upp i temp. Det kan vara ett problem att pannan slår av då pga för varmt vatten in. Då kan lägre temp på termostaten vara en fördel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.