Hej

Jag skulle vilja ha lite vägledning till vilken av dessa två pannor jag skall ha till mitt värmesystem.

Grundförutsättningarna är följande:

#Pannrum i garage med 2,8m3 vattenvolym
#Tekniktank i huset på 500L

När jag har fått prisförslag så skiljer det endast 500kr på dem.

För / nackdelar de båda emellan?
Prisskillnad på Keramiken?

Tack på förhand

/ Robert
 
_ap_
skulle tagit den med störst vedvolym och mest effekt.
Atmos alltså.
Vad exakt är ved volymen på atmosen?
 
_ap_ skrev:
skulle tagit den med störst vedvolym och mest effekt.
Atmos alltså.
Vad exakt är ved volymen på atmosen?
Vedvolymen på atmosen är 170L samt baxin på 135L
 
Jag är ägare en atmos 40 gse.Och jag är nöjd på det stora hela.
Jag värmer 4m3 huvud tank med 2 ilägg från 35 till 85 grader. När det är lite kallare får jag göra en lite större startbrasa. Utan uttag av värme räcker satrtbrasa +1 och 1/ 2 ilägg. Den är lätt att tända. En sak som jag kan nämna är att ilägg nr 2 brinner oftast mycket bättre än det första. Troligen tar det tid innan all keramik är så varm att den inte kyler förbränningen , trotts att pannan är uppe i 80 grader och rökgaserna är 150-160 grader.Vid normal eldning värmer brasa ett knappt halva och brasa två drygt halva.Det kan vara bra att veta när man dimensionerar sin tank.

Jag skrev i min recension att jag inte kör med startbrasa men jag har kommit på att pannan snabbare börjar brinna med bra effekt så numera blir det en startbrasa.

Belimoventilen är faktiskt rätt bra då den tar ner effekten på slutet av eldningsfasen och där med håller ner rökgastempen. den tar även ner eventuelt puffande om pannan pannan övertänder vilket händer i bland.

På den negativa sidan är att pannan nog inte rymmer 170l ved utan snarare 150-160 liter . Jag upplever också att effekten kan vara lite låg. men det beror nog på min korta skorsten ,bara 4 m . Vidare saknar jag ett tittglas för justering av förbränningen.
Om Innovan vet jag inte så mycket mer än att den gillas av många.

Ps Tag kontakt med atmos i torsås. Killen där är mer tekniker än säljare vilket kan vara bra .men se till att ha gott om tid för han kan prata mycket när han kommer i gång.
 
Redigerat:
Vad är en belimoventil?
 
Atmos har monterat ett spjäll med en motor som styrs av en rökgastermostat.Spjället sitter på luftintaget.
Tanken är att sänka hastigheten på rökgaserna när det brinner som hårdast. Troligen ett sätt att hålla dom 91 procenten i verkningsgrad utan att ha extremt långa tuber.
Bra eller dåligt vet jag inte men det funkar bra. Man kan märka hur förbränningen dämpar sig men pannan laddar ändå hårt.
Troligen har Innovan högre verknings grad sett över hela eldnings cyklen men blir troligen svårare att tända med sina långa tuber.

Men visst det är en sak till som kan gå sönder. Själv tycker jag att det funkar bra. Fördelen är att den även tar bort övertändning.
OBS jag är inget proffs på detta utan det är mina egna slutsatser.
 
Redigerat:
lite kuriosa.
Om jag fattade atmos rätt så är gse 50 kw pannan exakt samma panna som 40 ian men med längre tuber. Den har där med högre verknings grad än 40 kw men i stället för att kalla den 40 kw med 93 procent verknings grad så kallar man den 50 kw.
Lite att trolla med siffror.
Jag är dock inte 100 på att det stämmer men så har jag att jag fått det förklarar för mig.
 
Baxin är en väldigt bra panna som skulle kunna hetat 40 istället för 30 eftersom det är närmare sanningen.

Primärluften släpps in nedtill i förbränningsrummet så övertändning sker i princip aldrig. Fläkt och styrsystem håller mycket hög standard.

Det är väldigt lätt att sota tuberna med viska i borrmaskinen eftersom den har runda tuber. Rena tuber är ett måste för att behålla verkningsgraden.

Atmos vet jag i princip inget om så där ska jag inte uttala mig.
 
Jag tackar för era kommentarer. Jag frågade främst av orsaken att jag hela tiden har varit inställd på en Innova men blev rekommenderad att även kolla upp GSE:n i sista stund.

Någon som vet hur ofta man behöver byta keramik samt vad det skulle kosta till de båda pannorna?

Finns det andra viktiga aspekter att väga in i valet av panna?
 
Gammal tråd, men jag är också intresserad av föregående frågor.

Någon som har ett svar??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.