Hej.

Hat precis fått en Baxi solo innova 30 installerad.
Jag var ganska säker att den innehöll en lamda för att styra förbränning men min har inte det sa rörläggaren, när installationen var klar.
Vid närmare läsning så står det att man kan köpa det som variant, vilket man borde bli upplyst om tycker man...

Så mina fundering följer:

1.Det låter helt suveränt med lamda men hur är det egentligen?
2. Går det att stoppa in i efterhand eller är jag låst nu?
3. Vad kostar det ungefär att komplettera i nuläget?

Tusen tack på förhand.

/Dennis
 
_ap_
Har kollat vad det kostade att efter montera åt en kund och svaret jag
fick av baxi var, "det är tyvärr alldeles för dyrt att eftermontera"
jag fick alltså inte ens ett pris..
 
Bolian skrev:
Hej.



1.Det låter helt suveränt med lamda men hur är det egentligen?


Tusen tack på förhand.

/Dennis
Enligt expertis som ja språkat med,som jobbar med vedpannor dagligen i 30år,så ska det bli tjärbildning högst upp i skorsten,trots rätt ved och rätt handhavande.sen så funkar det visst inte med så mycket el i en vedpanna.:)
 
_ap_ skrev:
Har kollat vad det kostade att efter montera åt en kund och svaret jag
fick av baxi var, "det är tyvärr alldeles för dyrt att eftermontera"
jag fick alltså inte ens ett pris..
Det står i klartext på Baxis hemsida att lamda finns som tillval till deras vedpannor.Man har svårt att tro dom ska kasta ut dom till kunderna efteråt! Det verkar som att du är missnöjd med Baxi? Är du missnöjd med Baxi?
 
knekten skrev:
Enligt expertis som ja språkat med,som jobbar med vedpannor dagligen i 30år,så ska det bli tjärbildning högst upp i skorsten,trots rätt ved och rätt handhavande.sen så funkar det visst inte med så mycket el i en vedpanna.:)
Låter som en riktig expert du har hittat, har han fler roliga påståenden :)

Risken att det blir tjära ökar säkert om man styr mot optimal förbränning hela tiden. Jag borde nog kolla min skorsten, de va tre år sen jag sotade den.

Och hur skulle det kunna fungera med elektronik i en vedpanna. Så sa man om elektroniska tändsystem på bilarna också...
 
knekten skrev:
Det står i klartext på Baxis hemsida att lamda finns som tillval till deras vedpannor.Man har svårt att tro dom ska kasta ut dom till kunderna efteråt! Det verkar som att du är missnöjd med Baxi? Är du missnöjd med Baxi?
Ja det borde han va, det är säkert Baxis fel att rörkrökarn inte talade om att han beställde en panna utan lambdastyrning...
 
Jag är jättebesviken att jag inte fick reda på tillval. Jag nämnde vid planering med röris att "den har ju lamda, så det blir smidigt..." Så jag var ju inte speciellt tydlig med mina önskningar men det är dem som är proffs och borde ställt frågan, särskilt när jag nämde lamda.
Nu är det försent och det känns lite tråkigt.
Baxin visste jag att jag skulle bli jättenöjd med för övrigt.

Rätta mig om jag har fel men jag får känslan att det finns två typer av vedeldningsmänniskor.

Typ 1
De nöjer sig med en panna från gamla tider och skulle inte kunna tänka sig att byta, "för den är ju så bra..." Där hör till att man får springa å lägga i ved många ggr om dagen och vedförbrukningen är inte att tala om.

Typ 2
Är inte rädd för att investera i riktigt modern vedeldningsteknik med halverad åtgång och förstå skillnaden.
Så mycket elektronik som möjligt för att hjälpa till med din eldning och få en perfekt komfort.

Jag är typ 2:) Ni hade bilar på tal innan. Lamdan gör bra nytta på en bil och jag inbillar mig att det är något väldigt bra för vedeldning också.
 
Sen finns det typ 3 som insett att verkninggraden på pannorna tillstörsta delen beror på eldaren.
När man väl lärt sig att elda just sin panna helt rätt så skiljer det nästan inget i ved förbrukning oavsett om det står baxi eller något mindre prestige laddat märke på pannan.
Beroende på hur just ditt system kommer att se ut så kan du tom förbruka mer ved med din baxi än med en panna med lägre verkningsgrad.. Men med mindre vatten och keramik.

Men hoppas att du blir nöjd med panna du skall ju använda den ett antal år ca15år såg jag i någon tråd att dom höll.

Dock kan nog lambda eller liknande styrning vara bra om/när det fungerar verkar ju vara något bekymmer med att få det tillförlitligt iom att alla tillverkare dröjer med styrningen eller har det endast som tillval (undantaget effekta).
 
Sen finns det Typ 4 också som går och är avundsjuka på typ 2...
 
Sådana finns det säkert också.. Iom att jag är typ3 så kan vi hoppas att det kommer en typ 4 och presenterar sig också.

Sedan har vi typ 5 också försäljare/installatörer som försvarar de produkter dom säljer och talar om för alla användare på forumet att just denna produkt är bäst.

jaja nog med OT från min sida..

Hoppas att du blir nöjd med ditt köp.
 
Matss skrev:
Låter som en riktig expert du har hittat, har han fler roliga påståenden :)

Risken att det blir tjära ökar säkert om man styr mot optimal förbränning hela tiden. Jag borde nog kolla min skorsten, de va tre år sen jag sotade den.

Och hur skulle det kunna fungera med elektronik i en vedpanna. Så sa man om elektroniska tändsystem på bilarna också...
Vad roligt att du är "vaken" Matss.Det räcker tydligen med att man säger Baxi med litet b här på forumet så går ni igång.Men kan du ge mig en sund anledning till värför man ska ha lamda sond till sin vedpanna när man klarar sig lika bra utan?:)
 
Jag vaknade när du fick ur dig tre dumheter på fem minuter :) Det hade inget med Baxi att göra. Och jag representerar inte Baxi på något vis, jag bara uppskattar premiumpannor, vi kan prata Gaselle lika gärna men det är ovanligare.

Anledningar till lambdastyrning:

- Det är kul.
- Bra för miljön, om man vill vara politiskt korrekt
- Verkningsgraden ökar, ju sämre panna desto mer
- Med lite elektronik går allt att styra så mycket bättre än med mekaniska termostater.
- Längre sotningsintervall
- Dyrare anläggning => mer pengar åt installatören för samma jobb :)
 
_ap_
knekten skrev:
Det står i klartext på Baxis hemsida att lamda finns som tillval till deras vedpannor.Man har svårt att tro dom ska kasta ut dom till kunderna efteråt! Det verkar som att du är missnöjd med Baxi? Är du missnöjd med Baxi?
Som tillval ja men nu är det ju så att han redan hade panna insatt och då svarade jag bara att ett eftermontage blir väldigt dyrt, oförsvarbart dyrt.
Vars får du det ifrån, "att dom ska kasta det till kunder efteråt"?
Druckit för många öl igen?
 
Matss skrev:
Jag vaknade när du fick ur dig tre dumheter på fem minuter :) Det hade inget med Baxi att göra. Och jag representerar inte Baxi på något vis, jag bara uppskattar premiumpannor, vi kan prata Gaselle lika gärna men det är ovanligare.

Anledningar till lambdastyrning:

- Det är kul.
- Bra för miljön, om man vill vara politiskt korrekt
- Verkningsgraden ökar, ju sämre panna desto mer
- Med lite elektronik går allt att styra så mycket bättre än med mekaniska termostater.
- Längre sotningsintervall
- Dyrare anläggning => mer pengar åt installatören för samma jobb :)
Ok Kul att du kan komma med lite argument för lamda,mer än ja hört tidigare.Men men det är nog mer för dom teknikintresserade.:)
 
_ap_ skrev:
Som tillval ja men nu är det ju så att han redan hade panna insatt och då svarade jag bara att ett eftermontage blir väldigt dyrt, oförsvarbart dyrt.
Vars får du det ifrån, "att dom ska kasta det till kunder efteråt"?
Druckit för många öl igen?
Nja ja är obotlig nykterist!;)ap det finns ingen som är tacksammare än dig att reta upp!Du går ju igång på en halvbrunnen vedpanna.:)Efter vad ja förstår så är sådana här forum på internet en samlingsplats för att folk ska få kunna säga vad dom tycker?Inte till för att man ska ta åt sig av inläggen personligen?:rolleyes::)Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.