Hej.

Nu har jag haft vedpannan i nästan ett år och det funkar bra men har nu tröttnat på att vedluckan ta i mellanluckan. Innan jag pratar med Baxi vill jag gärna veta om någon annan har haft samma fenomen. Den tar i, skavt av färg och går givetvis trögt av skrapet. Har försökt lösa det själv men hittar ingen lösning. Front/hörn-plåten är mot foten av pannan så den går inte längre ner. Då återstår att höja vedluckan, går det??

Tack på förhand!
 
Tar den i den blåa mellanluckan? Ring och be om en ny!
 
Japp den tar i mellanluckan lr rättare sagt plåten som är monterad mellan lucka 1 och 2.
Tar jag bort plåten blir det lite bättre men skaver ändå på mellanluckan.

Hur menar du, skulle en ny vara mindre? Lr menar du att jag bara ber om en ny "oskavd" men den kommer bli förstörd ganska snabbt igen...
 
Bolian skrev:
Japp den tar i mellanluckan lr rättare sagt plåten som är monterad mellan lucka 1 och 2.
Tar jag bort plåten blir det lite bättre men skaver ändå på mellanluckan.

Hur menar du, skulle en ny vara mindre? Lr menar du att jag bara ber om en ny "oskavd" men den kommer bli förstörd ganska snabbt igen...
Det måste ju vara fel på vedluckan om den tar i den blåaluckan?
 
Jag har en innova 50 och hade samma problem, öppningssidan var lägre än gångjärnssidan. Hade även problem med gångjärnet som var "av den gamla typen" med nitar (ville bara lossna). Har byggt om den själv och försökt rikta, inte riktigt nöjd än dock, har svårt att få det tätt i packningen i vedluckan. Misstänker även att askluckan är fastsatt snett, det går nämligen inta kara ut askan smidigt. Luck-kanten är ca 5-7mm högre än keramiken på ena sidan (och lutar så den är i nivå på andra) så rakan hakar fast i den, så ska det väl inte vara? Känns inte helt premium på en så pass dyr panna, nöjd i övrigt förrutom dessa störande fel. Pannan är 1,5 år.
 
JK2 skrev:
Misstänker även att askluckan är fastsatt snett, det går nämligen inta kara ut askan smidigt. Luck-kanten är ca 5-7mm högre än keramiken på ena sidan (och lutar så den är i nivå på andra) så rakan hakar fast i den, så ska det väl inte vara? Känns inte helt premium på en så pass dyr panna, nöjd i övrigt förrutom dessa störande fel. Pannan är 1,5 år.
Känner igen det med askluckan, mina föräldrar har en sådan.
 
Det är bara att reklamera, Baxi får fixa det på nåt sätt eller byta panna. Dumt att vänta flera år bara.

Det är nu ni ska va glada att ni inte köpt Orlan eller liknande...
 
_ap_
Asklådans "ram" har varit sne på alla Baxi vi installerat, ska nog vara så.

Däremot har dom "sista" dessutom haft problem med att vedluckan tar i mellan plåten.
(Båda två av typen Innova 50kW)

Begär en ny front och ev blir det bra, men ingen garanti.
 
Jag ringde till Baxi nyss och fick en fantastisk service:) De kommer hem och rättar till det. Fem års garanti, sa han bara. Mycket bra. Tänk om man fick så fin service på alla prylar.
 
Redigerat:
d^_^b
 
Tänk om man gjorde rätt från början.
 
Skumpen skrev:
Tänk om man gjorde rätt från början.
Mer och mer upplever jag att det inte går att köpa saker "idag" utan något problem, tyvärr. Bilar, tv, vitvaror m.m. Även de bästa produkterna kan vara fel på av olika anledningar har jag fått erfara. Jag har fått kriga mycket ibland för att för mig självklara fel. Tex ny bil med skrapig och trög v.låda. Ingen ville knappt se bilen, det ska vara så heter det idag i bilbranschen:( Nybilsgaranti...nja.
Jaja... visst ska det vara rätt från början men jag tycker ändå att det är kundomhändertagandet som är det viktigaste så länge det primära med pannan (lr andra prylar) är som det utlovades.:)
 
Är det inte så att vi har oss själva att skylla då det verkar vara priset som avgör och inte kvaliten, de reklamblad som kommer i brevlådan handlar ju bara om att köpa så billigt som möjligt där står det inte mycket om kvalite. Det är bra att Baxi tar sitt ansvar och rättar till produktionsmissarna för det ska ju vara en kvalitespanna,man har läst här på forumet om många problem med kvaliten på Baxipannorna sista tiden , så man kan undra om de har flyttat tillverkning från Dannmark till ett lågprisland, för hantverkarkunskap bygger man inte upp på 1 år det tar många många år.
 
Redigerat:
_ap_
Baxi monteras nuförtiden i Turkiet vad jag vet..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.