Är det någon som äger en 50kw excellent från baxi som kan berätta mer om den, hur är den i verkligheten. Sotning ,installations mässigt.. och brinner den så bra som det sägs?
Och hur är styrningen? Fördelar nackdelar.

Med dagens skenande elpris börjar tankarna gå till en ny ved panna istället för vp
 
Var en kombipanna i huset när vi flyttade in, satte in en begagnad euronom 33 kw med 1200l året efter åkte den ut för en begagnad innova 50 kw med 3000l. Sjukt nöjd med baxin var som dag och natt i effektivitet mot euronomen, så hoppas efterföljaren är ännu bättre, hoppas du får svar från någon med rätt panna. Vet att på skogsforum finns någon äldre tråd om en som satt in en iallafall om du inte får svar här går det säkert fråga den personen.
 
  • Gilla
Izvek
  • Laddar…
L lodin92 skrev:
Var en kombipanna i huset när vi flyttade in, satte in en begagnad euronom 33 kw med 1200l året efter åkte den ut för en begagnad innova 50 kw med 3000l. Sjukt nöjd med baxin var som dag och natt i effektivitet mot euronomen, så hoppas efterföljaren är ännu bättre, hoppas du får svar från någon med rätt panna. Vet att på skogsforum finns någon äldre tråd om en som satt in en iallafall om du inte får svar här går det säkert fråga den personen.

Innovan, finns det en del info om, Dock är jag intresserad av den nya för att få reda på mer om hur styrningen fungera osv.. och visst fanns det en Innova 50kw till salu är jag intreserad.. den är hyffsad ok storlek på.
 
Nä nu är jag fet less på elpriset och det lär inte bli bättre, jordvärme faller ur och en ved panna har investerats. Dock Mycket lite info om denna panna har läst lite tråd om 40 och 30kw versionen och dom är då nöjda. sägs vara en av d mest sålda pannorna.
Snacka med säljaren och det är ju som det är när man pratar med säljare, i deras värld är allti deras produkt bäst. Men orland och atmos kollat en längre tid men dom verkar lida av samma problem, fröling eta hdg hargassner super pannor men kommer också med det dubbla priset. Så det blir en kompromiss med en panna som tro fungerar bäst men kanske inte med allt lull lull. Vil bara lägga 5-10min i pannrummet vid eldning. Så hoppas på denna koloss ska göra jobbet.
Pannan kommer i veckan och ska installers, känns dock konstigt när man ska sätta in ny panna när det är 34grader varmt ut, men man vet ju hur det blir i december is frost snålblåst och frysa å skotta snö.:crysmile: skogsgym och allt därikring blir nog bra när politikerna lovar 10 år med höjda elpriser. Bara höra av er lär nog lägga upp hur pannan fungerat. Siktar på att koppla in 4-5 kbm ack tank. :cool:(y) sedan lära upp ungarna hur man eldar. Får man ledigt lördag morgon iaf. ;):D
 
  • Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
I Izvek skrev:
Nä nu är jag fet less på elpriset och det lär inte bli bättre, jordvärme faller ur och en ved panna har investerats. Dock Mycket lite info om denna panna har läst lite tråd om 40 och 30kw versionen och dom är då nöjda. sägs vara en av d mest sålda pannorna.
Snacka med säljaren och det är ju som det är när man pratar med säljare, i deras värld är allti deras produkt bäst. Men orland och atmos kollat en längre tid men dom verkar lida av samma problem, fröling eta hdg hargassner super pannor men kommer också med det dubbla priset. Så det blir en kompromiss med en panna som tro fungerar bäst men kanske inte med allt lull lull. Vil bara lägga 5-10min i pannrummet vid eldning. Så hoppas på denna koloss ska göra jobbet.
Pannan kommer i veckan och ska installers, känns dock konstigt när man ska sätta in ny panna när det är 34grader varmt ut, men man vet ju hur det blir i december is frost snålblåst och frysa å skotta snö.:crysmile: skogsgym och allt därikring blir nog bra när politikerna lovar 10 år med höjda elpriser. Bara höra av er lär nog lägga upp hur pannan fungerat. Siktar på att koppla in 4-5 kbm ack tank. :cool:(y) sedan lära upp ungarna hur man eldar. Får man ledigt lördag morgon iaf. ;):D
Rolict, lägg upp bilder från installationen när de är dags (y)
 
  • Gilla
Izvek
  • Laddar…
L lodin92 skrev:
Rolict, lägg upp bilder från installationen när de är dags (y)
Ska bli.
 
Igår kom den stora, blev något överrumplad av dess storlek :rofl: hoppas den går in genom dörren tänkte jag. Men hade mätat innan. Så visste det var lungt. Blir att dra rör idag :cool:(y)
 
  • Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
Lambda?
 
Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Lambda?
Utan lambda... lite budgeten som satte stopp, men går uppdatera senare om man så skulle vilja. Säljare rekommenderade dock modellen utan lambda, eftersom man då kan elda lite mer varierad kvallitet av ved som kräver endel överluft för att brinna bra. Tycker det låter lite märkligt.
 
Ny excellent 50kw på plats. Hade lovat att lägga upp när det blivit installerat.

Är ännu inte så kallt här i västerbotten men det kryper mot nollan på nätterna. Men har prov eldat och till min förtjusning så fungerar den förträffligt. Installerade allt själv och injusterade enligt manualen och pannan går lätt att tända igång, ryker minimalt in vid fyllning, och sedan brinner den as bra. Pannan är rekommenderad för 3-4kbm acktank, men jag har bara 1,5 plus system vatten. Så blir intressant att se när det blir riktigt kallat.
Min förra panna började strula med styrningen att dwn inte stängde ner efter brunnit ut, så när man nu endas behöver tända fylla, och lämna pannan så kommer man spara en massa tid och ork. Plus kommande grubbleri att elpriset ska stiga.. om jag satt in en vp stället som jag grunderade på. Så detta köp kan jag rekommendera till dom som funderar på en bra vedpanna. Siktar på minst 20 år med vedeldning sedan får man se vad framtiden har att erbjida då.
 
Här är den på plats..
 
  • Nyinstallerad grå varmvattenberedare i ett hörn med oputsad vägg och betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
Har nu eldat typ 10 ggr. Brinner jämt och snyggt. Felar noll. Vet faktist inte vad fördelen är med en österikspanna. Valde mellan eta å denna.
 
  • Eld i vedpanna med lågor som slickar vedbitar, tydande på effektiv förbränning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital kontrollpanel för pannan som visar en temperatur på 94,8 grader Celsius.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display på en panna som visar temperaturer på 81.7°C och 52.8°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brinnande ved i öppen spispanna som visar effektiv förbränning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen eldstad på en panna med synliga lågor, som illustrerar effektiv förbränning i användarens inlägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En modern vedpanna med öppen dörr och synlig brännkammare, samt digital kontrollpanel indikerande hög temperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lodin92
  • Laddar…
I Izvek skrev:
Har nu eldat typ 10 ggr. Brinner jämt och snyggt. Felar noll. Vet faktist inte vad fördelen är med en österikspanna. Valde mellan eta å denna.
Gör du en tändbrasa fast tändlucka?
 
L lodin92 skrev:
Gör du en tändbrasa fast tändlucka?
Brukar använda tändlucka, men nu vart det för bildens syfte, för att se den även invändigt. Det är rikligt med utrymme i magasinet
 
  • Gilla
Nils-Orvar och 1 till
  • Laddar…
Jag har oxo en excellent 50, kört den sedan 2021/22 och känner mig nöjd, har 3m3 i acc-volym.
Men nu till mig fråga.

När jag tog systemet i drift 2021/22 så låg rökgastemp på 140ungefär. Snackade med baxi och säljaren sa att jag kan öka fläkthastigheten och försöka göra en varmare låga, så jag tänkte ok "svetslåga alltså".
Har liksom struntat i att läsa manualen men idag serjag att magasinet ska ha en brinntid på 4,5 till 7 timmar. Tjena!! Jag har eldat ur ett fullt ilägg på 1,5 timmar!

Min fråga lyder. Vad ska rökgas temp vara på displayen och hur länge brinner era ilägg?

//Picard
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.