jag fuderar på att montera in en baxi bonus 30 panna.
ska elda med ved men vill ha pellets för lata perioder :).
är detta ett bra val eller kan någon rekomendera något bättre?.
har ett tegelhus från 60talet ca 120 kvadrat.
och ev hur stora "många ackumulator tankar rekomenderas?
Mvh waleska
 
Tack för ditt svar.
är du nöjd och hur ofta måste du elda?
räcker det med 1-2ggr /dag?
Mvh waleska :)
 
Hej!

Om du ser veden som din primära uppvärmning skulle jag rekommendera en vedpanna med pelletslucka. Vi satte in en Calmar V33 med 2250 liter ack, men glömde av någon anledning att beställa med pelletslucka. Min tanke var precis som du säger att kunna ha "lata" stunder :cool:
Jag eldar 1gång per dygn vid de kallaste dagarna. 200 kvm trähus -80.

Jag måste hänvisa till ordspråket: En kombipanna kan mycket , men är inte riktigt bra på något.
 
Baxi.se:
Bonus 30 kW är en kombinationspanna för ved (50 cm), olja, pellets och el (dubbla elpatronuttag)

Visst går den inte att jämföra de gamla pannorna, vi hade en euronom "allbränslepanna" innan, 75l eldstad :-?

Tittar man på vedpannor så ligger eldstan på 100 liter och uppåt, krävs lite volym för att uppnå målet som är ett eldningstillfälle per dygn.

Innova med pelletsmöjlighet? låter som svårslagen kombination, nu snackar vi om drömpannan :cool:
 
Mannehund skrev:
Innova med pelletsmöjlighet? låter som svårslagen kombination, nu snackar vi om drömpannan :cool:
Då blir det som en calmar v33/v65.. ;)
 
christer.j skrev:
Det som gjorde att inte jag köpte inovan var
utrymmet var för litet o höjden för låg, det är
ju nått att tänka om man inte har obegränsatt
med plats.

mvh christer
Ha, samma anledning till att vi inte valde Innovan, skulle inte få in den genom den yttre pannrumsdörren utan bli tvungen att släpa över 500kg genom halva huset... :-[ höja anslutningen i mustocken och sedan inse att pannan sticker ut framför dörren..

Calmar v33 visade sig ha exakt samma placering av rökgaskanalen i murstocken som vår gamla Euronompanna. :cool:
Bara att ställa på plats. Jag är väldigt nöjd med pannan måste jag säga. Anledningen till Innovan som förstahandsval var att den verkar ruskigt rejäl, vilket senare blev anledning till att vi valde bort den...

 
tackar för infon ;)
Vad är det som gör innovan så mycket bättre och är ni nöjda med calmar pannan?
vad blir effekten med pellets i innovan?och finns någon som testat med pellets som kan ge råd?
sen undrar jag om det finns någon som kan ge råd om priser på pannor acktankar och cirkulations pumpar,jag tycker det är svårt att bli sedd som en töntig idiot när man vill ha priser på mer än 1 panna, och kanske vill lära sig mer om de här än att bara välja vad försäljaren säger man får för 60000-80000kr  >:(
mvh waleska  :-/
 
waleska skrev:
tackar för infon ;)
Vad är det som gör innovan så mycket bättre och är ni nöjda med calmar pannan?
vad blir effekten med pellets i innovan?och finns någon som testat med pellets som kan ge råd?
sen undrar jag om det finns någon som kan ge råd om priser på pannor acktankar och cirkulations pumpar,jag tycker det är svårt att bli sedd som en töntig idiot när man vill ha priser på mer än 1 panna, och kanske vill lära sig mer om de här än att bara välja vad försäljaren säger man får för 60000-80000kr  >:(
mvh waleska  :-/
http://www.lundbergsvarme.se/index.htm har bra pris på calmar pannan
http://www.lantbruksnet.se/tanksvets/ bra pris på acktankar o du väljer mått o anslutningar som du vill ha den.. Så få tankar som möjligt/gärna bara 1 st på 2-2500 (om du får in den i huset) liter med dubbla utdragna slingor på 15 meter för vv o ev 2 likadana till för solfångare senare.. Isolera tanken ordentligt (går att få med max 45 mm pur men de är för lite) minst 200 mm på sidorna o 300 i topp..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.