Mikael_L
Såg jag på en banner här på forumet.
Kollade Bauhaus hemsida, där stod det denna info också, men ingen länk till testet.

Jag tyckte det verkar skumt.
Bauhaus kan väl aldrig bli billigast i en jämförande test, dom är ju dyrare än de flesta på en hel del varor.
Nyfiken på testet är jag ju, har dom bara jämfört någon enstaka vara där Bauhaus råkar ligga bra till, eller har Bauhaus endast jämförts med dyra butiken på fina gatan?

Om någon har kollat in testen kan ni väl posta lite info.
 
Mikael_L
Det som är intressant är väl hur lång tid det tog innan Bauhaus höjde priserna igen?
Ifall dom fortfarande kör med samma priser som dom uppgav till DN så har dom ju gjort en permanent prissänkning.. men om priset höjdes igen dagen efter testet, då är det riktigt fult gjort..
 
De får information om när testet ska göras, sänker då tillfälligt priserna och sedan höjer de igen. Så gör ju mataffärerna till PRO:s pristest på matvaror.
 
Ola78
Marlene Eskilsson skrev:
De får information om när testet ska göras, sänker då tillfälligt priserna och sedan höjer de igen. Så gör ju mataffärerna till PRO:s pristest på matvaror.
Jo, det är välkänt att PRO går ut och förvarnar innan och ICA brukar inte annars vara särskilt billiga på många varor men då blir de det helt plötsligt:x mycket konstigt *ironisk*

Såna prisundersökningar är ju fullkomligt idiotiska och egentligen värdelösa. Klart att affärerna passar på och sänker priserna om de vet att man ska undersöka dem, sunt bondförnuft men det gagnar knappast kunden.

Nä, en riktigt prisundersökning bör göras utan att den berörda affären vet om när det sker för att det ska bli ett utslagsgivande test.
 
Det var någon medlem i veckan som ville att jag skulle göra ett "oberoende" test av vitvaruhandlare, men jag måste säga att jag tycker att värdet av sådana test är väldigt begränsat. Man köper ju inte alla byggvaror på en gång. Om jag t ex ska köpa fönster till min tillbyggnad och tycker att priset är den viktigaste faktorn, då passar jag ju på när det är ett erbjudande någonstans, just då. Matvaror är en sak, och då ska det testas i hemlighet. Men byggvaror, det vete sjutton.
 
Ola78
Det kan du nog ha en poäng i, byggvaror går väl mer in under kategorin sällanköpsvaror och med nätets hjälp så går det ganska lätt och kolla priserna på det man behöver. Men mat handlar man ju ganska ofta så där är det befogat, precis som du skriver, med hemliga prisjämförelser.
 
Fast när det gäller byggvaror borde man kunna separera det hela lite till en kategori som är mer av förbrukningskaraktär (virke på löpmeter, spik, skruv, de vanligaste byggskivorna, gips, isolering, bruk och lite till) och sedan som är kanske lite mer av karaktären sällanköp. Prisjämförelse när det gäller det första tycker jag absolut ska göras helt oanmält. Prisjämförelse med det andra kan man kanske diskutera om det är vettigt.

En sak jag tycker missas i DN's test är att även som normal dödlig så finns det fina rabatter att få, tex som medlem i villaägarna. Tex Fredells som var med i testet och som vanligt brukar komma nära botten som dyrast hamnar med en genomsnittsrabatt genom villaägarna på 20% väldigt nära eller i toppen på en stor del av varorna.
 
på en "riktig" byggmarknad kan man ju ofta prata sig till en egen rabatt också.
Iom det är det tufft att ens jämföra gipskivorna
 
Bauhaus har ju också sina egna märken, svårt jämföra då...

Annars tycker jag inte de hör till de dyraste butikerna trots allt. Köpte trädgårdsprylar där i somras, beämpningsmedel och gardena-sprayflaska, 40% billigare än Plantagen i snitt. Där har ni för övrigt en riktigt dyr butik.

/A
 
Min spontana reaktion är att jag tycker Bauhaus ofta är väldigt dyra. Tror knappast att de är så billiga som de försöker lura oss konsumenter att tro. De kanske har några billiga varor men övriga 20 000 varor är dyra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.