Jag köpte duschblandare Camargue Tenedos på Bauhaus.

Den var så trög och samtidigt dåligt grepp att jag behövde två händer och tummnageln mod den lilla klacken för att hjälpligt med knirr och knarr kunna vrida på och av vattnet.

Då jag ville reklamera den svarade Bauhaus att leverantören vill skicka reservdelar. Ok ett försök då tänkte jag.

Då fick jag fyra planbrickor ca 8 x 0,5 mm på posten.

Brickor.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag undrar om detta kan vara seriöst att skicka fyra planbrickor för att en ny trög blandare skall bli lätt och smidig ?
 
Det är väl läge att montera dem och kontrollera?

Vad tycker du de ska göra?

Skicka dit en tekniker för 600kr/timmen för att montera dit brickorna?
 
  • Gilla
Superkewl
  • Laddar…
C
Ingen information om vad de hade tänkt att du skulle använda brickorna till?
Ibland kan det ju vara någon konstruktions- eller fabrikationsmiss där nån enkel pryl löser problemet, men då talar man ju sällan om "reservdel".
 
Pumba skrev:
Det är väl läge att montera dem och kontrollera?

Vad tycker du de ska göra?

Skicka dit en tekniker för 600kr/timmen för att montera dit brickorna?
Så ts ska ta ditt en tekniker för 600 kr i timmen för att fixa en värdelös blandare hen köpt från Bauhaus ?
 
Kan ju vara så enkelt att en "batch" av blandare dom kommit ut till konsumenter har fått någon form av distansfel i svarven eller att brickor av fel mått har monterats och är ett känt fel hos dom och detta är deras lösning, ser inget större fel sålänge det fungerar
 
Polos skrev:
Så ts ska ta ditt en tekniker för 600 kr i timmen för att fixa en värdelös blandare hen köpt från Bauhaus ?
Han menade nog att det vore orimligt för tillverkaren att stå för en dån kostnad om det är ett lättlöst fel och produkten kanske kostade teknikerpris x 2
 
Pumba skrev:
Det är väl läge att montera dem och kontrollera?

Vad tycker du de ska göra?

Skicka dit en tekniker för 600kr/timmen för att montera dit brickorna?
Ja. För inte ska väl kunden själv behöva åtgärda garantiärenden?
 
Ja men om ts inte kan då , vad gör man då
 
Polos skrev:
Så ts ska ta ditt en tekniker för 600 kr i timmen för att fixa en värdelös blandare hen köpt från Bauhaus ?
Nej, jag syftade på vad det var TS var ute efter, inte att han skulle betala en tekniker.
 
Får väl ta med blandaren till butik och reklamera den, om TS inte kan montera av den själv uppstår en tråkig situation där röris får kontaktas men tror knappast nån byggvarukjedja tar den kostnaden eller tillverkare om dom skickat en fungerande lösning
 
panodil skrev:
Ja. För inte ska väl kunden själv behöva åtgärda garantiärenden?
Men är det ens ett garantiärende, det kan ju vara så att det faktiskt krävs distansbrickor vid monteringen.
Tillverkaren har väl inte tagit fram dessa brickor för att det är roligt?

Polos skrev:
Ja men om ts inte kan då , vad gör man då
Då får väl TS be den som monterade blandaren där från början att göra det.
Det är ju tex en av anledningarna till att många VVS-montörer osv inte vill montera kundens egna material.
 
Redigerat:
  • Gilla
Superkewl
  • Laddar…
Pumba skrev:
Men är det ens ett garantiärende, det kan ju vara så att det faktiskt krävs distansbrickor vid monteringen.
Tillverkaren har väl inte tagit fram dessa brickor för att det är roligt?
Nej, du har helt rätt i att det inte behöver vara ett garantiärende. Det var bara jag som drog lite snabba slutsatser. Men om det är så att dom bara skickat ut fyra brickor utan någon mer instruktion om vad ts ska göra med dom så är det rätt svagt.
 
Om det är ett byte av en reservdel, då kan jag kanske fixa det. Men då förstår jag inte hur en planbricka kan ha gått sönder ?

Om det är en fix, som att att korrigera en felaktigt svarvad distans, eller att dom kommit på att dom glömt brickor i en batch, hur ska jag då veta hur brickorna skall användas ?

Det är ingen byggsats, det är en färdig blandare jag monterat, Det finns inget i installationen som kan göra vredet trögt.
 
Redigerat:
panodil skrev:
Nej, du har helt rätt i att det inte behöver vara ett garantiärende. Det var bara jag som drog lite snabba slutsatser. Men om det är så att dom bara skickat ut fyra brickor utan någon mer instruktion om vad ts ska göra med dom så är det rätt svagt.
Det kan ju rent av vara så att det låg med brickor i originalförpackningen, de är ju inte stora om de där 8x0,5mm så det är ju sånt som väldigt lätt kan åka med de prylar man slänger efter monteringen.

Bauhaus brukar annars vara rätt duktiga när det blir problem, senast det krånglade till sig när jag beställde på deras hemsida så bjöd de på frakten som kompensation.

Annat är det med Byggmax, det skiter ju allt frånsett att dra dra pengar..
 
lvedin skrev:
Om det är ett byte av en reservdel, då kan jag kanske fixa det. Men då förstår jag inte hur en planbricka kan ha gått sönder ?

Om det är en fix, som att att korrigera en felaktigt svarvad distans, eller att dom kommit på att dom glömt brickor i en batch, hur ska jag då veta hur brickorna skall användas ?
Det är väl inte en reservdel för nått som gått sönder utan distansbrickor som används för att just justera trögheten på reglagen,
Är du säker på att det inte finns med i instruktionsboken till blandaren, eller att det rent av inte låg med såna i förpackningen du köpte?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.