Har byggt en bastu i en friggebod och valde för enkelhets skull ett elektriskt aggregat (Harvia Cylindrio PC70). Nu när elektrikern varit här och installerat upptäcker jag till min förvåning att mitt trefasaggregat är inkopplat med Y-koppel och därför drar 3x10A för 6,8 kW istället för dom 3x6 jag tänkt mig. Det här är lite av ett problem eftersom jag nu antagligen behöver öka min huvudsäkring till 25A.

Harvias installationsanvisning ser ut såhär:

Teknisk ritning, elektriska anslutningsscheman, enhetsdesign och specifikationer, flerspråkiga tekniska termer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här blir jag förvirrad eftersom det första alternativet märkt 400v är en Y-koppling som ju ger 230v över varje element och inte en D-koppling med 400v . Efter att studerat lite till lär jag mig att elementen mycket riktigt är gjorda för 230v och att det är såhär det är tänkt.

Nu tänker jag att det borde finnas utbyteselement gjorda för 400v så jag kan få em "riktig" 3-fasinkoppling och klara mig med 3x6A men icke sa nicke...

Varför gör man såhär? Känner ni till något bastuaggregat på 6-9 kW som går att delta-koppla?

/Pelle
 

Bästa svaret

Det är ett tankefel där.
Med 400v kommer elementströmmen minska men fasströmmen förblir den samma vid samma effekt.
Det är bara om termostaten effektreglerar slinga för slinga som du kan tjäna något.
Vid 3polig brytning spelar det ingen roll.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Jo, ditt kan D-kopplas, fast då fungerar det bara i Norge som har 230 V som huvudspänning.

Om det är byggt för t.ex 6.8 kW så spelar det ingen roll om det är D-kopplat eller Y-kopplat internt, och båda alternativen är "riktig" trefas. Det blir samma ström i faserna.

6800/230/3 == 6800/400/√3 = 9.9 A

Så det finns ingenting att tjäna på att leta efter D-kopplade aggregat. Strömmen i varje fas blir lika i ett trefassystem. Du behöver i så fall leta efter aggregat som har en lägre effekt.

Så ditt aggregat är just nu inkopplad enligt alternativet till vänster "400 V 3N~".
Alternativet "230 V 1N~" till höger handlar om enfasig inkoppling med 230 V. Då krävs det en kabel med arean 6 mm². Jag tror du blandar ihop area med ström i anvisningen.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.