Har en Partner P12107 trädgårdstraktor som verkar ha ett dåligt batteri, det tappar laddningen på några timmar...

Om man laddar batteriet nån timme så är det inga problem att starta motorn och kör man ett tag och stannar är det inga problem att start igen. Väntar man ett par timmar eller nåt sånt så är batteriet slut.

Vad tror ni? Dåligt batteri eller?

Var köper man sådana ersättningsbatterier? Finns sånt på Biltema, Mikro eller Mekonomen till exempel?
 
Mikael_L
Ibland har det blivit en massa ledande partiklar som flyter omkring i syran, dessa "kortsluter" och laddar ur batteriet ganska snabbt. Jag antar att det är grejs från blyplattorna som dessa partiklar består av ...
 
Låter som ett klassiskt kasst batteri, nytt lär du kunna hitta på några/alla av de ställena du nämner för några hundralappar.
 
Är det motorcykelbatterier de använder eller är det specialbatterier?
 
Koppla loss batteriet, ladda det, och låt det stå ett dygn innan du kopplar in och provstartar. Då vet du om det är batteriet eller om maskinen drar tjuvström.
 
Jag hade samma problem på min gamla husqvarna traktor
kortslutning i tändningslåset ,bytte låset (ca300kr) & sen funkade det !
 
Mikael_L
Matts och Mats_C har bra ideer. Kolla det först, enligt matss förslag, innan du köper ett batteri.
 
Japp, får göra det så man inte slänger pengar i sjön... Finns ju tillräckligt många svarta hål i husrenoveringen att stoppa dem i redan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.