Hej!
Tänkte det kunde vara kul att lära mig lite mer om trådlösa sensorer som klarar sig utan batterier, Kraften tas istället från sensorns omgivning genom sk "energy harvesting". Tre huvudprinciper verkar finnas; sol/ljus-, värme- eller rörelseenergi.

Jag köpte därför hem ett labkit från EnOcean som bestod av:
- 868 MHz Gateway Modul till Raspberry Pi (TCM310)
- Tryckknapp (PTM 210)
- Temperatursensor (STM 330)
- Magnetkontakt (STM 320)

EnOcean_SensorKit.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tryckknappen använder enbart energin som alstras när man trycker ned knappen. Temperatursensorn och magnetkontakten har solceller och lagrar energin i ett "energilager" som används när enheten befinner sig i mörker. Energilagret ska enligt databladet räcka upp till 4-6 dagar i total mörker (initialt fullt laddat, wakeup och överföring var 100:e sekund)

Att få igång prylarna på en Raspberry Pi var inga större problem. Bara att följa installationsanvisningarna. Enda problemet jag stötte på var att temperatursensorn endast dyker upp som "okänd" sensortyp. Har inte hunnit forska i detta vidare, men det går säkert att lösa.

Det som jag var mest intresserad av att testa var räckvidden. I databladet uppges en räckvidd på upp till 30 m. Vid mina högst ovetenskapliga tester hamnade jag i praktiken på max 10 m vid fri sikt och något kortare genom tak och väggar. Alla tre enheterna hade i stort sett samma räckvidd.

Det är möjligt att man med annan placering av mottagaren och annan antenn kan uppnå längre räckvidd.

Det finns hundratals produkter (nästan i klass med Z-Wave) som är baserade på just EnOcean's plattform. Det är möjligt att de kommersiella produkterna är optimerade för bättre räckvidd. Produkterna verkar prismässigt ligga snäppet över Z-Wave.

Slutsats: "Energy Harvesting" är en spännande teknik som, med nya lösningar, säkert kommer att bli ett väldigt intressant alternativ i framtiden. Dagens EnOcean tycker jag dock har för kort räckvidd, för känslig kommunikation och för dyr för att ersätta mina MySensors.org och Z-Wave-enheter i dagsläget. Men det var kul att prova tekniken och trots allt är det ganska imponerande att tryckknappen klarar sig enbart på rörelseenergin.

Om det är fler som testat på "Energy Harvesting" så skulle det vara intressant att få höra era erfarenheter och synpunkter.

//Göran
 
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
Jag har ett par stycken sådana där EnOcean-knappar från Eltako som komplement till knx.
Det lustiga är att Eltako är ganska noggranna med att inte berätta att deras system är EnOcean. De refererar hela tiden till "sitt trådlösa system". Tog ett tag innan jag insåg att det var just EnOcean det var fråga om...


Signalerna i EnOcean översätts till knx-telegram vilket fungerar perfekt.
Har inte testat räckvidden fullt ut på mina knappar men den verkar vara tillräcklig för i princip hela huset.

Den enda bristen jag ser med systemet är väl möjligtvis att det inte är dubbelriktad kommunikation men jag tycker det fungerar utmärkt som ett komplement.

Det är onekligen rätt fascinerande teknik.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.