Har fem batterier till sommarfordon på mellan 45-75 Ah som stått ute i kyla men underhållits med ctekladdare i vinter.Nu på slutet började cteken indikera battfel röd indikator efter en tid och vid spänningsmätning max 12.5 V.Tog in i rumstemp och körde två olika ctek där resultatet blev detsamma.Skaffade ny Osram helautomatisk laddare och två av batterierna kom upp i laddning på typ 6-10 tim.De övriga tre stod och tuggade på + 14 V i upp till 1.5 dygn men blev tillslut fulladdad iaf enl laddaren..
Är ctek laddarna för klena,åldrade eller annat eller ger Osramladdaren glädjebesked?Självklart kommer tiden utvisa men andra kanske har erfarenheter att dela.Lite naggat i kanten är ändå mitt förtroende för ctek inte minst att de blir stela och svårhanterade i kablaget och att knapparna fallerar med tiden..
 
kan va en ide att använda recond mode om ctek modelen har det
 
  • Gilla
sagan1
  • Laddar…
Hur gamla är batterierna och hur används de? 14V i ett och ett halvt dygn låter inte som ett friskhetstecken. Men jag tror överlag inte att man skall ha för stor tilltro till den diagnos man får av en lysdiod på en laddare.
 
  • Gilla
sagan1
  • Laddar…
HogeN HogeN skrev:
kan va en ide att använda recond mode om ctek modelen har det
Ja funderat på det.
 
A Avemo skrev:
Hur gamla är batterierna och hur används de? 14V i ett och ett halvt dygn låter inte som ett friskhetstecken. Men jag tror överlag inte att man skall ha för stor tilltro till den diagnos man får av en lysdiod på en laddare.
Nej det verkar trögt får se när de belastas vid start hur det verkligen är med status.Vet Du om de där testinstrunenten med stora batteriklämmor är pålitliga?
 
Ett problem med iaf vissa ctek-modeller och urladdade batterier är att de aldrig drar igång sin laddcykel. Om man då först laddar batteriet med någon korkad laddare en stund så brukar det gå fint att låta CTEKen göra finliret därefter.
 
Jag har en gammal simpel laddare med transformator och likriktare av just den anledningen. Är spänningen för låg så fattar inte moderna laddare att man har anslutit batteriet och drar aldrig igång.
 
S sagan1 skrev:
Nej det verkar trögt får se när de belastas vid start hur det verkligen är med status.Vet Du om de där testinstrunenten med stora batteriklämmor är pålitliga?
Det finns instrument för att mäta hur mycket ström batteriet kan leverera. Är det ett sådant du menar? Jag tror att det är hyfsat enkelt att mäta. Är det det du är intresserad av? Om de används som startbatterier är det en bra test. Används de som förbrukarbatterier är det inte en bra test eftersom den inte säger så mycket om kapaciteten.

useless useless skrev:
Jag har en gammal simpel laddare med transformator och likriktare av just den anledningen. Är spänningen för låg så fattar inte moderna laddare att man har anslutit batteriet och drar aldrig igång.
Det finns ju mellanting också. Modellen med bara transformator och likriktare får man ju inte glömma kvar heller kan vara bra att påminna om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.