Hej gott folk!

Har en babymonitor där batteriet har pajat. Svullnat nu. Känns tråkigt att behöva köpa ny monitor om man kan byta batteri. Pratat med batteriexperten men de hade inte det jag behövde.

min fråga är, vad händer om jag tar ett batteri med för mycket mAh? Är dessutom en kontakt till batteriet som behöver sättas i. Bifogar bild.

batteriet är 3,7v, 950mah. 3,515 wh.

Vad händer om jag exempelvis sätter i detta batteri:
https://www.kjell.com/se/produkter/...Vw0KRBR3FjAckEAQYASABEgJgw_D_BwE&gclsrc=aw.ds

tack för alla svar! Om det är helt fel får någon gärna skicka rätt! Försöker leta men hittar inget som passar.

Bästa hälsningar!
S
 
  • Swollen lithium-ion battery with exposed wires on a window sill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person som håller ett litiumjonbatteri framför ett fönster med suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Solimelo skrev:
vad händer om jag tar ett batteri med för mycket mAh?
Det räcker längre och tar längre tid att ladda upp. I övrigt händer inget.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
S Solimelo skrev:
Hej gott folk!

Har en babymonitor där batteriet har pajat. Svullnat nu. Känns tråkigt att behöva köpa ny monitor om man kan byta batteri. Pratat med batteriexperten men de hade inte det jag behövde.

min fråga är, vad händer om jag tar ett batteri med för mycket mAh? Är dessutom en kontakt till batteriet som behöver sättas i. Bifogar bild.

batteriet är 3,7v, 950mah. 3,515 wh.

Vad händer om jag exempelvis sätter i detta batteri:
[länk]

tack för alla svar! Om det är helt fel får någon gärna skicka rätt! Försöker leta men hittar inget som passar.

Bästa hälsningar!
S
Fel kapacitet (Ah) brukar inte vara kritiskt så länge batteriet klarar i och urladdningen (som oftast specas i C - andel av kapaciteten). 1200 mAh va 950 mAh lär inte vara kritiskt dock tror jag i en så där applikation, den lär laddas rätt snällt och inte dra speciellt mycket ström.
Är det högre strömmar (som i fordon osv) är det mer kritiskt.

Det viktigaste är spänningen.
För en hundrig hade jag provat - men hållit koll så det nya batteriet inte blivit för varmt när du laddar det (laddaren kan ju vara knas också eftersom orginalbatteriet uppenbarligen inte mår bra)

En liten brasklapp kan vara den tredje lednigen (den gula): Frågan är vad den används för på orginalet: Om det är en övervakning av ngt slag eller tempmätare eller dylikt...
 
useless useless skrev:
Det räcker längre och tar längre tid att ladda upp. I övrigt händer inget.
ok, ingen brandfara jag behöver vara orolig för iaf? Märkligt att de inte tipsade om att ta något annat batteri.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Fel kapacitet (Ah) brukar inte vara kritiskt så länge batteriet klarar i och urladdningen (som oftast specas i C - andel av kapaciteten). 1200 mAh va 950 mAh lär inte vara kritiskt dock tror jag i en så där applikation, den lär laddas rätt snällt och inte dra speciellt mycket ström.
Är det högre strömmar (som i fordon osv) är det mer kritiskt.

Det viktigaste är spänningen.
För en hundrig hade jag provat - men hållit koll så det nya batteriet inte blivit för varmt när du laddar det (laddaren kan ju vara knas också eftersom orginalbatteriet uppenbarligen inte mår bra)

En liten brasklapp kan vara den tredje lednigen (den gula): Frågan är vad den används för på orginalet: Om det är en övervakning av ngt slag eller tempmätare eller dylikt...
tack för bra svar, ok kanske värt att öppna kameran efter några timmar lch känna på batteriet?
Ja det var en bra fråga, den visar ju temp så kanske är så. Hittade en annan med 3 sladdar,
https://www.batteriexperten.com/sv/...MI38bsyobT-QIVhd1RCh1XQgAvEAQYBiABEgK9WPD_BwE

Kanske hellre den?
 
Och lämna ditt gamla svullna batteri till återvinningen pronto! Gärna en bemannad station.

Det finns en mytiskt tro till att litiumbatterier kan fatta eld lätt vilket mestadels är en stor överdrift men ett svällande batteri, gärna kombinerat med våld, är faktiskt ett tillfälle när man ska vara lite försiktig. Så inte längst in i en låda under tändveden med denna i lådan där massa tunga verktyg skramlar omkring och riskerar att spetsa batteriet....

Det mer realistiska scenariot där ett svällt litiumbatteri blir statistiskt mer farligt är när det är monterat i ett chassi, tex i en laptop. Exempel på hur tillverkaren då skriver kan ses på:
https://support.hp.com/ca-en/product/hp-chromebook-14a-g5/26974442/document/ish_4158581-4158704-16
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S Solimelo skrev:
tack för bra svar, ok kanske värt att öppna kameran efter några timmar lch känna på batteriet?
Ja det var en bra fråga, den visar ju temp så kanske är så. Hittade en annan med 3 sladdar,
[länk]

Kanske hellre den?
Ja det är troligt att det inte funkar att ladda utan sensorsladden - ev kan man ta ut den från det gamla packet (kan vara en enkel termoresistor) och använda, men enklare att köpa en som har en sådan inbyggd. Och hoppas att den är kompatibel :)
 
S Solimelo skrev:
tack för bra svar, ok kanske värt att öppna kameran efter några timmar lch känna på batteriet?
Ja det var en bra fråga, den visar ju temp så kanske är så. Hittade en annan med 3 sladdar,
[länk]

Kanske hellre den?
Nja... det du hittade är polymer.. de du har är ion..
Då är nog detta ett bättre alternativ.
https://www.batteriexperten.com/sv/artiklar/logitech-915-000198-mfl.html
Sen är det inte helt säkert att den extra sladden har samma funktion på ditt batteri som de nya... men de borde ha det.
I värsta fall får du flytta över de gamla kortet
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Nja... det du hittade är polymer.. de du har är ion..
Då är nog detta ett bättre alternativ.
[länk]
Sen är det inte helt säkert att den extra sladden har samma funktion på ditt batteri som de nya... men de borde ha det.
I värsta fall får du flytta över de gamla kortet
ok tack!!
Flytta över gamla kortet?
 
Som påpekats av Alexn72 ovan, laddningsprocessen ser olika ut på Li-ion vs Li-Po. Jag har en laddare (Nitecore digicharger D4) för div cylindriska celler upp till 18650-formatet, denna känner av vad det är för kemi i cellen innan den påbörjar laddningen - det lär inte din babymonitor göra så viktigt att det blir rätt. Kapacitet är oviktigt så länge det är någorlunda i samma härad.

Sedan kan jag väl tycka att den specifika tillämpningen Babymonitor kräver extra eftertanke. Men händer det något med ditt nya batteri så borde det i så fall möjligen kunna hända vid laddning, mindre troligt vid urladdning - men vad vet man.

Det var under alla förhållanden väldigt bra att du såg den svullna cellen och åtgärdade, klart riskabelt celltillstånd när den börjat gasa såpass.
 
D Dilato skrev:
Du behöver ett sådant här:
[länk]
Fast den har ju Li-Po kemi den också. Ska det vara någorlunda lika som vad som levererades original så är det Li-ion såvitt jag kan se.
 
Var i landet finns du?
Anledningen till min fråga är att jag nog kan ha några nya sådana batterier över som du kan få.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Fast den har ju Li-Po kemi den också. Ska det vara någorlunda lika som vad som levererades original så är det Li-ion såvitt jag kan se.
Jaså? Den har exakt samma typbeteckning 503450.
Tekniskt är väl LiPo och Li-ion samma sak, har samma laddprofil och spänning.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Ja det är troligt att det inte funkar att ladda utan sensorsladden - ev kan man ta ut den från det gamla packet (kan vara en enkel termoresistor) och använda, men enklare att köpa en som har en sådan inbyggd. Och hoppas att den är kompatibel :)
Det sitter troligen en BMS (det lilla elektronikkortet) på toppen av batteriet som styr laddning och urladdning.
Vad den gula sladden är framgår inte tydligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.