2 093 läst · 17 svar
2k läst
17 svar
Batterifrånskiljare på en Renault Trafic?
Sida 1 av 2
Har privat en skåpbil, Renault Trafic årsmodell 2016. Den används sällan och drar ut batteriet om jag inte kommer ihåg att underhållsladda. Den står dessutom så att detta inte alltid är möjligt.
Nu har jag glömt och batteriet är nog bortom räddning. Tänkte att för att slippa detta problem framöver borde jag installera en batterifrånskiljare (typ de som säljs på Jula/Biltema). Då kan jag enkelt koppla ur batterier mellan användningarna och underhållsladda någon gång ibland när den står där det är enkelt att göra.
Är det någon som råkar veta ett skäl till att man absolut inte bör göra detta?
Nu har jag glömt och batteriet är nog bortom räddning. Tänkte att för att slippa detta problem framöver borde jag installera en batterifrånskiljare (typ de som säljs på Jula/Biltema). Då kan jag enkelt koppla ur batterier mellan användningarna och underhållsladda någon gång ibland när den står där det är enkelt att göra.
Är det någon som råkar veta ett skäl till att man absolut inte bör göra detta?
Biltema verkar ha en dyrare modellN Nizztos skrev:
https://www.biltema.se/bil---mc/els...u7ujtwiSqcrcDYposdlzfxALiI5D2qhxoCBRUQAvD_BwE
Vi använder
https://www.swedol.se/huvudstrmbryt...6&indexName=production_swedol_sek_sv_products
Dom har fungerat bra iaf
Ok, lite jobbigare montage men om jag går på den enkla brytaren först, ont om tid just nu, så kan jag uppgradera senare.wildeside skrev:
Är det på motsvarande typ av fordon ni använder dessa till (för att knyta an till min fråga om det är dumt att bryta spänningen hela tiden)?
Vi har HB på alla maskiner från Padda till grävmaskin/lastbil (Krav från försäkringsbolag och besiktningsorgan)
Har även HB i båten så man slipper bli överraskad med batteri torsk.
Montera den billigare så tror jag inte du uppgraderar innan 1 generator pajjat
Har även HB i båten så man slipper bli överraskad med batteri torsk.
Montera den billigare så tror jag inte du uppgraderar innan 1 generator pajjat
I så fall fick man lärt sig en dyr läxa (igen). Med en bättre brytare, av typen du länkade till, så skulle jag nog välja en FIA-brytare och montera inne i bilen men som sagt det är en lite större operation.wildeside skrev:
Ju mer lullul och teknik så har iaf jag erfarenheten att det pajjar oftare och tål oftast inte svenskt klimat.N Nizztos skrev:
Väntar med spänning vad som kommer att uppstå med dagens elbilar och deras tekniska utrustning om 5-10 år.
Jag har en gammal Rysk Niva som snart är 50 år gammal som skogsbil och inte är det mycke som pajjat i den.
Batteriet har flyttat ut i motorrummet i nyare varianter.C cpalm skrev:
Då dessa bilar tydligen inte används av privatpersoner så hittar man tyvärr väldigt lite info när man googlar. Det första jag hittade var dock just att de sitter under golvet fast som sagt på äldre varianter.