Har privat en skåpbil, Renault Trafic årsmodell 2016. Den används sällan och drar ut batteriet om jag inte kommer ihåg att underhållsladda. Den står dessutom så att detta inte alltid är möjligt.

Nu har jag glömt och batteriet är nog bortom räddning. Tänkte att för att slippa detta problem framöver borde jag installera en batterifrånskiljare (typ de som säljs på Jula/Biltema). Då kan jag enkelt koppla ur batterier mellan användningarna och underhållsladda någon gång ibland när den står där det är enkelt att göra.

Är det någon som råkar veta ett skäl till att man absolut inte bör göra detta?
 
wildeside
Billiga huvudströmbrytare brukar kvalitén vara lite si och så och blir det glapp i den så pajjar generatorn i värsta fall.
 
wildeside wildeside skrev:
Billiga huvudströmbrytare brukar kvalitén vara lite si och så och blir det glapp i den så pajjar generatorn i värsta fall.
Har du tips på var man hittar en bättre?
 
Du ska ju öppna huven oavsett, så lossa batteripolen går nästan lika snabbt och funkar alltid
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du ska ju öppna huven oavsett, så lossa batteripolen går nästan lika snabbt och funkar alltid
Polskruven är lite bökig att komma åt samt jag är en minsta motståndets-lag typ av människa. Finns det minsta tröskel så låter jag bli...

Att installera en brytare är ju en engångsgrej.
 
  • Haha
wildeside
  • Laddar…
wildeside
N Nizztos skrev:
Polskruven är lite bökig att komma åt samt jag är en minsta motståndets-lag typ av människa. Finns det minsta tröskel så låter jag bli...

Att installera en brytare är ju en engångsgrej.
Samma här, lever efter minsta motståndets lag.
 
wildeside wildeside skrev:
Biltema verkar ha en dyrare modell
[länk]
Vi använder
[länk]
Dom har fungerat bra iaf
Ok, lite jobbigare montage men om jag går på den enkla brytaren först, ont om tid just nu, så kan jag uppgradera senare.

Är det på motsvarande typ av fordon ni använder dessa till (för att knyta an till min fråga om det är dumt att bryta spänningen hela tiden)?
 
wildeside
Vi har HB på alla maskiner från Padda till grävmaskin/lastbil (Krav från försäkringsbolag och besiktningsorgan)
Har även HB i båten så man slipper bli överraskad med batteri torsk.
Montera den billigare så tror jag inte du uppgraderar innan 1 generator pajjat:crysmile:
 
wildeside wildeside skrev:
Vi har HB på alla maskiner från Padda till grävmaskin/lastbil (Krav från försäkringsbolag och besiktningsorgan)
Har även HB i båten så man slipper bli överraskad med batteri torsk.
Montera den billigare så tror jag inte du uppgraderar innan 1 generator pajjat:crysmile:
I så fall fick man lärt sig en dyr läxa (igen). Med en bättre brytare, av typen du länkade till, så skulle jag nog välja en FIA-brytare och montera inne i bilen men som sagt det är en lite större operation.
 
wildeside
N Nizztos skrev:
I så fall fick man lärt sig en dyr läxa (igen). Med en bättre brytare, av typen du länkade till, så skulle jag nog välja en FIA-brytare och montera inne i bilen men som sagt det är en lite större operation.
Ju mer lullul och teknik så har iaf jag erfarenheten att det pajjar oftare och tål oftast inte svenskt klimat.
Väntar med spänning vad som kommer att uppstå med dagens elbilar och deras tekniska utrustning om 5-10 år.
Jag har en gammal Rysk Niva som snart är 50 år gammal som skogsbil och inte är det mycke som pajjat i den.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
C
Sitter inte batteriet under golvet? Det gör det iallafall på min gamla Trafic.
 
Cheesen
Du har inte funderat på solpanel? Det finns små som underhåller ett startbatteri med lätthet.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Sitter inte batteriet under golvet? Det gör det iallafall på min gamla Trafic.
Batteriet har flyttat ut i motorrummet i nyare varianter.
Då dessa bilar tydligen inte används av privatpersoner så hittar man tyvärr väldigt lite info när man googlar. Det första jag hittade var dock just att de sitter under golvet fast som sagt på äldre varianter.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Du har inte funderat på solpanel? Det finns små som underhåller ett startbatteri med lätthet.
Har du någon länk?
Eller tänker du ett DIY-projekt där man köper alla delar man behöver och snickrar ihop något själv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.