Jag undrar var en ska ha batterierna som solcellen laddar? Jag har en 125W solcell som laddar två fritidsbatterier via en laddningsregulator. Är det dumt att ha batterierna inne? En ska ju inte ladda bilbatterier inomhus har jag fått lära mig..
 
J jai134 skrev:
Jag undrar var en ska ha batterierna som solcellen laddar? Jag har en 125W solcell som laddar två fritidsbatterier via en laddningsregulator. Är det dumt att ha batterierna inne? En ska ju inte ladda bilbatterier inomhus har jag fått lära mig..
De mår bara bra av att stå ute så länge de är fulladdade.
 
Men bildas det inga gaser vid laddningen av fritidsbatterier :oops:
 
J jai134 skrev:
Men bildas det inga gaser vid laddningen av fritidsbatterier :oops:
Det beror på hur batteriet är konstruerat. När blybatterier laddas bildas vätgas och klassiska batterier släppte ut gasen i luften. Nyare så kallade "underhållsfria" batterier har ett ämne i sig som absorberar vätgas men man ska ändå undvika att ha dessa i slutna rum. Ämnet har ändlig livslängd, dvs det mättas efter ett tag.

Blybatteriernas självurladdning är temperaturberoende så ju kallare det är desto lägre självurladdning. Jag hade en båt tidigare och varne höst när den togs upp för vintern laddade jag batterierna fullla och kopplade bort dem från elsystemet. På våren hade de c:a 80% laddning kvar. Endast urladdade batterier fryser. Det har varit som lägst -31 grader vid båtplatsen utan problem.

Fritidsbatterier är vanliga blybatterier och beroende på var de kommer ifrån kan det vara vanliga startbatterier vi har i våra bilar men säljs dyrare men det finns batterier som är gjorda för fritidsbruk och de har en något annorlunda konstruktion så de tål djupurladdning bättre.

Om du har en multimeter så kan du mäta spänningen på dem med laddningen frånkopplad. Om vi pratar om 12V-batterier så har ett fulladdat batteri lite drygt 12,7V (12,8V om det är ett AGM). Under 12,4V vill man ogärna ha en längre tid. Det kan gå ner lägre men ska då laddas så fort som möjligt för att inte förkorta livslängden. Spänningen ska mätas dagen efter man laddat.
 
  • Gilla
jai134
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.