Det verkar som om de mätare som installerades i den BRF jag bor i har att batteri som är slut. Det tog 8 år.

Enligt spec från Minol (som köptes av Brunata, så numera är det Brunata), som verkar vara en Zenner model i grunden:
https://zenner.com/products/wwz_minomess_lorawan-2/

Så håller batteriet runt 7-8-10 år lite beroende på version av mätare och elektronik, och då typ av kommunikation av förbrukningsvärdena.

Det första jag noterade är att batteriet är Lithium. Och det är FAST monterat och inte alls utbytbart ens. Yippi.

Jag köper att ett Lithium batteri har bra hållbarhet. Men inte till priset att man måste byta hela mätaren vilket det just nu kommuniceras om. Det finns inte riktigt i min värld, speciellt som konkurenterna har motsvarande som går +11 år och har just utbytbart batteri.....

Men frågan jag får i huvudet är: Är vi verkligen ensamma om en sådan här inlåst lösning, hur har andra löst det eller bara accepterat kostnaden rakt av typ?

Detta påminner om mobiler där det inte heller går att byta batteriet - och vi vet alla hur sant det är eller hur?
 
Foto på montaget är bra, även då på hur batterit sitter med anslutningstampar.
 
Jag ogillar skarp dessa lösningar med permanentinbyggda batterier - det vet alla som hållit på med Dallas-RAM-chip med batteribackup ingjutet och finns i allehanda olika instrument byggda på 80- och 90-talet och ofta innehåller kalibreringsdata och annan data som är näst intill omöjliga att reproducera...

- 10 år låter lång tid men går fort...

Om man är något så när händig och lödkunnig så kan man troligen byta batteriet själv.

Vad är det för batterier - typ CR123 på lödpinnar ?? - det finns ett antal industribatterier av Lithium-typ i olika storlekar med lödstift eller lödfanor hos dom stora elektronikkomponentgrossisterna som Elfa, RC-component, Farnell mfl...

det som eventuellt kan strula är att man under bytesoperationen måste ha en strömsättning på 3 Volt från en labbaggregat medans batteriet byts om den lagrar en massa 'mjuka' data och kalibreringsvärden i flyktig minne...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.