Funderar på att göra mig av med bensintrimmern och köpa en batteridriven Stihl FSA85. Någon här som kört Stihls batteriserie under ett par år eller så och kan berätta om batterikapaciteten har sjunkit?

Gissar att jag kommer upp i en drifttid på ca 20 timmar per säsong, osäker på hur många laddningar det kan motsvara under mina förhållanden men en grov uppskattning med Stihl AP200 batteri ca 40 laddningar.
 
Jag tror ingen trimmer med batteri är tillfredsställande när det gäller drifttid.
Jag ger tippset att idag finns det flera verktygsserier där flera maskiner kan använda samma batterier.
Du kanske redan har delar av en sån och ett par batterier. Köp då en trimmer som funkar med samma, det gjorde jag när jag bytte.
Orkade inte hålla på med bensin eller sladd.
 
Kan nöja mig med 20-30 min gångtid varje pass. Det jag är mest orolig över är batteriets kapacitet efter ett par säsonger. Om man måste köpa nytt batteri var andra eller tredje år för att kapaciteten har avtagit så pass blir det ganska dyr drift.
 
Batteriernas kaacitet blir sämre, kanske inte i jätte märkbar skillnad på 2 år.
jag har 2 1,4 AH batterier där kapaciteten blivigt sämre med några år på nacken men jag använder även batterierna till andra maskiner också.
jag minns att jag klarade allt jag behövde trimmern till på ett batteri ca 20-30 minuter utan att det tog slut men nu vill det till att inte hinna riktigt färdigt så jag får byta.
 
Har du mer än några blomlådor på balkongen som behöver trimmas så löns det inte att köpa en batteridriven trimmer. De kan nog säkert bli ett alternativ tjugo år i framtiden men som det är nu skulle jag klassa dem som en leksak för den teknikintresserade.
 
Det blev en tvär vändning idag som slutade med att jag köpte en Honda UMS 425E bensinare. Ersätter en skrikig Stihl FS45 och en Stihl FSE71(som jag är väldigt nöjd med men för begränsande med sladd).
 
Finndjävel skrev:
Har du mer än några blomlådor på balkongen som behöver trimmas så löns det inte att köpa en batteridriven trimmer. De kan nog säkert bli ett alternativ tjugo år i framtiden men som det är nu skulle jag klassa dem som en leksak för den teknikintresserade.
Då har du inte provat en rejäl batteritrimmer som t.ex Makita DUR364 och troligen även Stihls version.
Vilka modeller baserar du dina intryck på? De små trimmers som finns i dagligvaruhandeln för en tusenlapp orkar inte mycket nä.
https://www.byggahus.se/forum/tradg...akita-bur181-grastrimmer-18v-lxt.html?showAll
Li-batterier ska klara uppemot 1000 fullständiga uppladdningar. Man får nog vara mer orolig för fabrikationsfel som gör att de dör under vintervilan..
 
Bo.Siltberg skrev:
Då har du inte provat en rejäl batteritrimmer som t.ex Makita DUR364 och troligen även Stihls version.
Vilka modeller baserar du dina intryck på? De små trimmers som finns i dagligvaruhandeln för en tusenlapp orkar inte mycket nä.
[länk]
Li-batterier ska klara uppemot 1000 fullständiga uppladdningar. Man får nog vara mer orolig för fabrikationsfel som gör att de dör under vintervilan..
Har inte prövat den men den verkar ganska bra. Fast den ligger ju i ett helt annat prissegment än andra trimmers. Går man upp i den prisklassen hade jag nog köpt en hyfsad bensindriven röjsåg istället.
 
Finndjävel skrev:
Har inte prövat den men den verkar ganska bra. Fast den ligger ju i ett helt annat prissegment än andra trimmers. Går man upp i den prisklassen hade jag nog köpt en hyfsad bensindriven röjsåg istället.
Det var så jag resonerade också. Tittade på Husqvarnas mellanmodell av trimmer i batteriserien och det verkade vara allt annat än leksak. Priset blir rätt saftigt. 2500kr för maskinen, lika mycket till på batteri sen på det en laddare för över tusingen. Ungefär samma pris på Stihls batteritrimmer. Hondan gick på 2900kr och kändes helt rätt. Ljudnivån var betydligt bekvämare än den skrikiga Stihl FS45 som jag har använt tidigare.
 
Ja, tillkommer gör ju tycke o smak över vad man vill ha också, bensin eller batteri. Kostnaden för batteri o laddare går ju att sprida ut på flera maskiner. Servicekostnaden torde vara i stort lika, man kan ha otur med batteriet såväl som bensinmotorn. Servicevänligheten skiljer ju dock :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.