Tjohej.

Jag har i nuläget en jättebra aeg sladd-sticksåg, men har börjat snegla avundsjukt på dom batteridrivna.

Jag är ganska trött på att sladden fastnar någonstans mitt i sågningen så att man sågar fel m.m.
Jag är medveten om att en batteridriven är något klenare och tyngre, men blir dom väldigt baktunga när det hänger ett batteri längst bak?
Håller dom någorlunda länge i batteriet?

Jag är sugen på en hitachi sticksåg som passar mina skruvdragar batterier, dessutom har hitachi sågen motorbroms vilket jag ser som ett plus.


Nå, vad ser ni som har använt en batteri sticksåg som positivt/ negativt?

/ Andreas
 
Jag ägde ett tag en Festool Carvex batterisåg och den hade mycket bra balans. Betänk att LiIon-accar inte väger speciellt mycket och lätt kan balanseras upp med motor och växellåda. Tyckte batteriet (BPS15?) höll längre än jag förväntade mig Motorbroms är något som verkligen kommer till sin rätt på sticksågen -- det är så sjukt drygt att vänta på att bladet ska stanna innan man kan lyfta upp sågen.

Det negativa i sammanhanget är att jag ogillar damm och spån och därför gärna kopplar mina maskiner till dammsugaren. Så även sticksågen. Då faller liksom hela grejen med en batterimaskin :)
 
Jag körde min Makita ett stort antal gånger i en 70x200 (typ) regel när jag skulle försöka få änden att passa snyggt till den hackiga, lutande bergväggen den skulle vila på. Blev övveraskad att batteriet räckte så länge i så tjockt virke. Det är enda gången jag kört slut på ett batteri från start till mål med bara sticksågen. Jag är löjligt förtjust i min såg. Just stickisen känns inte som om den tappar så mycket i kapacitet på att ha batteri, tycker jag i alla fall. Hitachi har jag inte provat men jag antar att den är hyfsat lik Makitas i prestanda.
 
Redigerat:
Festool Carvex med batteri är väldigt trevlig och välbalanserad. Har inget att anmärka på batterilivslängden där. Skulle jag ha en batteridriven sticksåg skulle det bli en sån.
 
End: Bra länk, tack!

phl skrev:
Jag ägde ett tag en Festool Carvex batterisåg och den hade mycket bra balans. Betänk att LiIon-accar inte väger speciellt mycket och lätt kan balanseras upp med motor och växellåda. Tyckte batteriet (BPS15?) höll längre än jag förväntade mig Motorbroms är något som verkligen kommer till sin rätt på sticksågen -- det är så sjukt drygt att vänta på att bladet ska stanna innan man kan lyfta upp sågen.

Det negativa i sammanhanget är att jag ogillar damm och spån och därför gärna kopplar mina maskiner till dammsugaren. Så även sticksågen. Då faller liksom hela grejen med en batterimaskin :)
Det låter bra, visst är det bra med motorbroms så man slipper stå och vänta.
Jag brukar nästan aldrig använda dammsugaren till sticksågen så för min del funkar det fint, jag stör mig på saker som är ivägen t.ex kablar och dammsugarslangar. :)
 
Danne78: Okej, då kanske dom är kraftigare och uthålligare än jag trott. :)


Mr Handyman skrev:
Festool Carvex med batteri är väldigt trevlig och välbalanserad. Har inget att anmärka på batterilivslängden där. Skulle jag ha en batteridriven sticksåg skulle det bli en sån.

Ja Carvexen ser väldigt fin ut.
Men den är för dyr för mig tyvärr, och något opraktisk eftersom jag inte har några andra maskiner med dom batterierna.

En naken hitachi cj14dsl kan jag få tag på för 1500:-
Om jag sedan köper ett löst batteri till för några hundringar så har jag totalt 4 batterier till skruvdragarna och sågen vilket borde funka.
 
Redigerat:
Beställer du stickisen från England eller kostar de så i Sverige?
 
Jag är mycket nöjd med min hitachi batteridrivna 14,4 sticksåg har haft den i två år och mina sladdsticksågar används väldigt lite sen jag skaffade den,enda nackdelen som jag ser det är att man inte kan använda avbrutna/kapade blad vilket går både i makita och fein sladdsågarna.
 
Mr Handyman skrev:
Beställer du stickisen från England eller kostar de så i Sverige?
Det blir nog ebay tyskland, dom har 18v modellen till det priset nu och 14v modellen borde väl hamna där någon gång också.
Ännu bättre är om jag hittar den i usa för då blir det ännu billigare.
Tyvärr så har dom inte riktigt upptäckt slide modellerna "over there".

Det är inte så många ställen som har just cj14dsl naken till bra pris så man får väl hålla lite span ett tag i så fall.

Pris i sverige är nog minst en tusenlapp högre.
 
larsbj skrev:
Jag är mycket nöjd med min hitachi batteridrivna 14,4 sticksåg har haft den i två år och mina sladdsticksågar används väldigt lite sen jag skaffade den,enda nackdelen som jag ser det är att man inte kan använda avbrutna/kapade blad vilket går både i makita och fein sladdsågarna.
Det låter bra, är det en cj14dl du har? dvs med insticksbatteri?

Hur menar du med avbrutna/kapade blad och när används dom?
 
skalman1 skrev:
Det låter bra, är det en cj14dl du har? dvs med insticksbatteri?

Hur menar du med avbrutna/kapade blad och när används dom?
Ja en sådan såg är det.

När man sågar blir bladet ofta slött längst in vid bordet då kan man kapa och använda det en gång till framförallt bra om man använder dyra blad, jag sågar en del med hårdmetallblad som kostar drygt en hundring/st då känns det bra att kunna använda bladet två ggr.
 
larsbj skrev:
Ja en sådan såg är det.

När man sågar blir bladet ofta slött längst in vid bordet då kan man kapa och använda det en gång till framförallt bra om man använder dyra blad, jag sågar en del med hårdmetallblad som kostar drygt en hundring/st då känns det bra att kunna använda bladet två ggr.
Aha, du menar så.
Nja, jag brukar ändå aldrig göra så så för min del är det ingen nackdel då. :)
 
larsbj skrev:
Nu hängde inte jag med. Om bladet är slött närmast bordet hjälper det väl inte att kapa det? Eller menar du att du kapar bort den del där fästet är?
 
Stefan Bengtsson skrev:
Nu hängde inte jag med. Om bladet är slött närmast bordet hjälper det väl inte att kapa det? Eller menar du att du kapar bort den del där fästet är?
Man kapar bort i den änden fästet är, i Makita och Fein kläms bladet mellan två backar så det behövs inget fäste.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.