Vi har en del sly runt vårt hus, ca 3-10 cm i diameter. I och med att jag inte har så extremt mycket så tittar jag på batteridriven. Har kollat på Bosch och Ryobi. Precis innan jag skulle göra en beställning så får jag upp ögonen för batteridrivna grensågar. De är lite mindre och lättare. Kan det vara ett bra val eller kommer jag ångra mig att jag inte går på en kedjesåg? Någon som har köptips på grensåg eller kedjesåg?
/Hans
 
  • Gilla
klorena
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag har en Ryobi grensåg med teleskopskaft (OPP1820) sen i våras. Mycket effektiv och vill man såga nära marken så tar man bara bort skaftets mittsegment. Du slipper böja dig.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
En tigersåg fungerar också bra om det är sly på maximalt 10 cm diameter. Den kan du även använda till andra projekt där saker behöver kapas utan krav på en perfekt snittyta.
 
  • Gilla
zwennebanan och 2 till
  • Laddar…
H Hane73 skrev:
Vi har en del sly runt vårt hus, ca 3-10 cm i diameter. I och med att jag inte har så extremt mycket så tittar jag på batteridriven. Har kollat på Bosch och Ryobi. Precis innan jag skulle göra en beställning så får jag upp ögonen för batteridrivna grensågar. De är lite mindre och lättare. Kan det vara ett bra val eller kommer jag ångra mig att jag inte går på en kedjesåg? Någon som har köptips på grensåg eller kedjesåg?
/Hans
För det syftet hade jag valt en röjsåg istället, då slipper du krypa på backen med en kedjesåg eller grensåg. Dessutom så får du en trimmer "på köpet". Däremot vet jag inte hur krallig batterimaskin man kan få men en enkel röjsåg med bensinmotor är billig och duger mer än väl för jobb hemma.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Claes Sörmland
Håller med om tigersåg! Också mindre känslig för sten och grus än en kedjesåg, d v s man kan såga närmare markytan.
 
  • Gilla
zwennebanan och 1 till
  • Laddar…
H Hane73 skrev:
Vi har en del sly runt vårt hus, ca 3-10 cm i diameter. I och med att jag inte har så extremt mycket så tittar jag på batteridriven. Har kollat på Bosch och Ryobi. Precis innan jag skulle göra en beställning så får jag upp ögonen för batteridrivna grensågar. De är lite mindre och lättare. Kan det vara ett bra val eller kommer jag ångra mig att jag inte går på en kedjesåg? Någon som har köptips på grensåg eller kedjesåg?
/Hans
Jag har en ryobi grensåg och är hel nöjd med den. Om du ska köpa den se då till att svärdet är 15 cm långt och inte 10 cm
 
Har hört tigersåg Bosch 18V, eldriven grensåg Meec och Ryobi batteridriven grensåg (röjt längs ridstigar), förutom röj/motorsågar, dvs kört det mesta och även handsågat.
Röjsåg går bort för det krävs en kraftig om det är sågklinga och 10 cm som ska kapas och med de klena stammarna är motorsåg onödigt.
Så för ditt lilla behov säger jag en tigersåg eller grensåg, grensågen är den som avverkar snabbast. Välj det du tror har mest nytta i framtiden. Med batteridriven grensåg och ev. teleskop är det lätt att glesa ur i träd om man har det.
Tigersågan fungerar men känns inte riktigt gjord för att slyrensa.
 
BigR
Jag har sågat alla träd och grenar med tigersåg och extra långa blad. när det behövs. Okänslig och perfekt att såga av rötter med. Gamla tallar och träd med +40cm diameter har jag lejt bort.

Det är inte optimalt att göra skogsarbete med tigersåg, men jag slipper en ”sällan-maskin” i garaget 👍. Tigersågen SKA vara pendlande om du avverkar färskt trä.
 
  • Gilla
Takstolle och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har en Ryobi grensåg med teleskopskaft (OPP1820) sen i våras. Mycket effektiv och vill man såga nära marken så tar man bara bort skaftets mittsegment. Du slipper böja dig.
Jag har samma och jag verkligen älskar att använda denna även marknära. Mycket trevligare arbetsställning än dubbelvikt med motorsågen och säkrare dessutom.

Jag använder den till viss del när jag vistades en jättetall som jag tog ned på tomten i mars. Dels innan tallen fälldes, dels efteråt för att slippa gå in i grenverket och snava.

Rekommenderas verkligen!
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har samma och jag verkligen älskar att använda denna även marknära. Mycket trevligare arbetsställning än dubbelvikt med motorsågen och säkrare dessutom.

Jag använder den till viss del när jag vistades en jättetall som jag tog ned på tomten i mars. Dels innan tallen fälldes, dels efteråt för att slippa gå in i grenverket och snava.

Rekommenderas verkligen!
Tack för tipset. Den har jag inte tänkt på. Ser att den har 20 cm svärdlängd. Den blir inte otymplig med skaftet om du inte behöver extra längden?
 
Claes Sörmland
H Hane73 skrev:
Tack för tipset. Den har jag inte tänkt på. Ser att den har 20 cm svärdlängd. Den blir inte otymplig med skaftet om du inte behöver extra längden?
Du behöver oftast den extra längden. Vill du såga vid marken är det bekvämare att stå än att huka sig. Vill du såga grenar högre upp på stammen är det bekvämare att stå på lite avstånd än just vid kapet där det sprutar sågspån. Och man slipper få grenar i ansiktet under arbetet.

Eftersom batteriet sitter längst bak är den rätt välbalanserad med ett teleskopsegment. Detsamma kan inte sägas när man monterar hela skaftets längd, då blir det vingligt. Men värt det om man vill gallra högre upp i trädet utan att klättra eller vingla på stege.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
H Hane73 skrev:
Vi har en del sly runt vårt hus, ca 3-10 cm i diameter. I och med att jag inte har så extremt mycket så tittar jag på batteridriven. Har kollat på Bosch och Ryobi. Precis innan jag skulle göra en beställning så får jag upp ögonen för batteridrivna grensågar. De är lite mindre och lättare. Kan det vara ett bra val eller kommer jag ångra mig att jag inte går på en kedjesåg? Någon som har köptips på grensåg eller kedjesåg?
/Hans
Jo nu klarar man sig mycket långt med kombot tigersåg samt grensåg. Sen för allt klenare sly går det mycket snabbare med en röjsåg med slyklinga om det är mycket. Sen brukar den svåraste punkten vara att ta reda på allt sly och få fler att hjälpa till. En bra eldningsplats är att rekommendera.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du behöver oftast den extra längden. Vill du såga vid marken är det bekvämare att stå än att huka sig. Vill du såga grenar högre upp på stammen är det bekvämare att så på lite avstånd är just vid kapet där det sprutar sågspån. Och man slipper få grenar i ansiktet under arbetet.

Eftersom batteriet sitter längst bak är den rätt välbalanserad med ett teleskopsegment. Detsamma kan inte sägas när man monterar hela skaftets längd, då blir det vingligt. Men värt det om man vill gallra högre upp i trädet utan att klättra eller vingla på stege.
Precis, kunde inte skrivit det bättre själv. Håller med om allt!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
P paralun skrev:
Sen brukar den svåraste punkten vara att ta reda på allt sly och få fler att hjälpa till. En bra eldningsplats är att rekommendera.
Håller med, att såga oavsett metod går superfort. Det är insamling, borttransport eller brasa som tar tid.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Håller med, att såga oavsett metod går superfort. Det är insamling, borttransport eller brasa som tar tid.
Jo man rensar snabbt massvis av sly och sedan blir man gående i timmar för att ta reda på eländet.
Alla "rymmer" också snabbt och har något viktigare att göra av någon anledning när det ska släpas ris.

Sen utan eldningsplats så får man offra ytterligare timmar/någon dag på en återvinningscentral.
Jag "smyger" mig till stugan under senhösten och tänder eld på högen som det alltid blir varje år.
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.