AXS
Tänkte köpa en batterdriven gräsklippare men vet inte vad man ska välja.

Kollar man på prisjakt tar den med de med sladd när man söker på batteri...

Dessa har jag hittat:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=242040,553821,617698

Finns det fler?

Ska klippa ca 500m2 plant gräs.
 
Hej,

Jag har ingen egen erfarenhet men i Råd & Rön Gräsklippartest 2010 blev Bosch Rotak 37 Li Battery Bäst i Test.

/Erik
 
Hej!

Jag har en Bosch Rotak 37 som jag har haft 3 säsonger. Den har fungerat jättebra. Men man får tänka på att klippa lite oftare än med en bensindriven då man inte kan klippa så mycket åt gången utan att sluka batteri. Den har en tendens att "klägga" igen så att den inte kastar ut gräset i uppsamlaren om de är fuktigt eller väldigt frodigt gräs. Uppsamlaren är inte så stor så man behöver tömma ganska ofta. Jag har ca 600 kvm gräsmatta och de två batterier som ingick räcker för att klippa om de är fulladdade. Om det är högt gräs så kan man behöva ladda batteriet medan man klipper med det andra. Den laddningen räcker då för att slutföra jobbet. Nu har dock hjulupphängningen/hjulaxeln som också är hopkopplad med höjdinställningen gått av - den är gjord i plast. Otroligt korkat att ha en sådan konstruktion. Den belastas hårt och gick inte att laga annat än att jag har hängt upp den med snöre och får en klipphöjd. Om vi inte kommit på tanken att köpa en Robotgräsklippare istället skulle vi nog laga den ordentligt.

Det finns en klar fördel med en batteriklippare om man jämför med en elklippare - ingen sladd. Jag kanske inbillar mig men jag tycker den är tystare än eldrivna klippare. I övrigt fungerar de nog lika bra/dåligt. En bensinare är starkare och klarar av att köra in i tuvor utan att stanna. Bensinare har även drivning så att man slipper att putta. Men det är inget problem - den väger inte mycket. Jag bär den lätt mellan övre och nedre delen av tomten.
 
Hej,

Vill delge en negativ erfarenhet av Rotak 43 Li. Köpte 28/8 på Bauhaus. Den gick sönder efter 3 minuters användning! Helt död därefter. Åkte tillbaka till bauhas på morgonen nästa dag (29/8). Ville få pengarna tillbaka och byta till en Klippo Excellent. Det gick inte, Rotaken skulle först repareras. Eftersom jag hade bråttom köpte jag då på Bauhaus en Klippo Excellent. Hade då lagt ut c:a 12000 kronor på gräslippare!

Klippon fungerade utmärkt, men min tänkta miljömedvetenhet, och 5000 kronor, försvann. Plus att jag hade en massa extra besvär.

Fick 10/10 telefonmeddelande att min reparerade Rotak kommit in. Hitills inga tecken till att jag får pengarna tillbaka.

Vill varna för detta: Du har nästan inga rättigheter som kund på Bauhaus!
:@
 
Det kan faktiskt vara så att du inte har tryckt fram kanappen som låser bateriet ordentligt. Det har hänt mig ett par gånger och då stannar den efter en stund eller startar inte alls.

Har du kollat det.
 
Hej du som trodde att det kanske var batteriet som inte var intryckt i kontakten:

Så enkelt var det inte, jag tog ju klipparen till Bauhaus och de kunde heller ine få liv i den.

Så 3 min klipptid, en massa besvär och -5000 kronor är facit för mig med Rotak 43 Li och Bauhaus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.