Nån som har verklig erfarenhet av 36V batteridriven gräsklippare?
Tänker framförallt denna.
Ryobi MaxPower RY36LMX46A-150 36V
https://www.granngarden.se/grasklippare-ryobi-maxpower-ry36lmx46a-150-36v

Behöver en ny gräsklippare då den nuvarande bensindrivna har blivigt tungstartad, ingen orkar dra igång den utom jag och man får hålla på "trixa".
Tänkte löttstartad och samtidigt slippa hålla på med bensin och olja, så kanske fler i familjen är sugna på klippa än bara jag :)
Har ca 500-550m2 att klippa.

Har tänk skaffa robot men tänkte vänta nån säsong till för att se hur dom trådlösa fungerar och ev barnsjukdomar försvinner.
 
Har kört Bosch rotak sen 2014. 36V.
Går utmärkt så länge man antingen har liten yta, skaffar extra batteri eller är helt ok med att inte klippa allt på samma gång.

Bensinklippare är ju bara att tanka upp. Batteriklippare kanske man får anpassa sig efter. Typ som elbil.

Men riktigt skönt att inte behöva göra mer än att ladda batteriet och stoppa in det och köra. Inget strul, inga avgaser, låg ljudnivå.
 
  • Gilla
Joakim654 och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Har kört Bosch rotak sen 2014. 36V.
Går utmärkt så länge man antingen har liten yta, skaffar extra batteri eller är helt ok med att inte klippa allt på samma gång.

Bensinklippare är ju bara att tanka upp. Batteriklippare kanske man får anpassa sig efter. Typ som elbil.

Men riktigt skönt att inte behöva göra mer än att ladda batteriet och stoppa in det och köra. Inget strul, inga avgaser, låg ljudnivå.
Upplever du klippare svag att den inte skulle klara gräs om man klipper 1 gång i veckan eller / 5 dagar?
 
Jag har en 36V ryobi kan klippa mina 400 m2 två gånger på ett batteri om jag inte är lat och puttar själv..

enda negativa jag har att säga är att jag inte kan klippa lika kort som jag kunde med den gamla bensinaren.
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Upplever du klippare svag att den inte skulle klara gräs om man klipper 1 gång i veckan eller / 5 dagar?
Nej. Det är visserligen inte en Klippo på steroider. Men har kört nu i dagarna i 30-40cm högt ogrässnår och senast idag hjälpt roboten med att mala ner 20cm högt gräs/scillablad i trädgården. Idag knatade jag runt i kanske femton minuter innan jag lade av, och då var det batteri kvar.

Det går fint. I förra huset klippte vi nog veckovis, och det var inga problem. Kanske att man får gå lite saktare där det är riktigt högt/tjockt.
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
B
Körde min ryobi 36v i 11år innan den började tröttna. Tog en fikapaus medan batteriet laddades så jag kunde köra klart resten.
 
  • Gilla
Joakim654 och 1 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Nån som har verklig erfarenhet av 36V batteridriven gräsklippare?
Tänker framförallt denna.
Ryobi MaxPower RY36LMX46A-150 36V
[länk]

Behöver en ny gräsklippare då den nuvarande bensindrivna har blivigt tungstartad, ingen orkar dra igång den utom jag och man får hålla på "trixa".
Tänkte löttstartad och samtidigt slippa hålla på med bensin och olja, så kanske fler i familjen är sugna på klippa än bara jag :)
Har ca 500-550m2 att klippa.

Har tänk skaffa robot men tänkte vänta nån säsong till för att se hur dom trådlösa fungerar och ev barnsjukdomar försvinner.
Jag har exakt den du länkar till. Är inne på min andra säsong nu och är helnöjd.

Betydligt lägre ljudnivå än min gamla Klippo vilket gör att jag faktiskt hör barnen när jag klipper.

Smidigt med plats för dubbla batterier, har två totalt men skulle klara mig på ett. Har ca 500m² gräs att klippa.

Förhållandevis smidig att fälla ihop och ställa den på högkant när den inte används.

Gillar att den har både uppsamlare och mulchfunktion. Klipper nästan alltid med mulch om inte gräset vuxit för långt. Då kör jag en vända med högre klipphöjd och uppsamlare och avslutar med mulch och "rätt" klipphöjd.
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
Var och köpte gräsklipparen på granngården. Sista exemplaret så får hoppas den fungerar bra.
Gräsmattan är inte redo att börja klippas än men snart :)
 
  • Gilla
Joakim654 och 1 till
  • Laddar…
H Hemmakatten_1 skrev:
Jag har exakt den du länkar till. Är inne på min andra säsong nu och är helnöjd.

Betydligt lägre ljudnivå än min gamla Klippo vilket gör att jag faktiskt hör barnen när jag klipper.

Smidigt med plats för dubbla batterier, har två totalt men skulle klara mig på ett. Har ca 500m² gräs att klippa.

Förhållandevis smidig att fälla ihop och ställa den på högkant när den inte används.

Gillar att den har både uppsamlare och mulchfunktion. Klipper nästan alltid med mulch om inte gräset vuxit för långt. Då kör jag en vända med högre klipphöjd och uppsamlare och avslutar med mulch och "rätt" klipphöjd.
Fråga
Hur förvarar du din?
Kan man ha den ute under ett gräsklippare skynke eller måste man ta in dessa batterimaskiner i garage / förråd?
Brukar vinterförvara utesaker i ett förrådställt. Där går det från svinkallt -30 till fuktigt på våren innan allt tas ut.
Känns som dålig miljö för en sån maskin?
Fördelen är ju att den lätt kan vikas ihop och ställas upp så vinterförvaring i varmgarage blir inget skrymmande problem egentligen.
Men jag tänkte på sommaren då den inte används, ska man ta in den då också eller kan man förvara ute under skynke?
 
  • Gilla
Hemmakatten_1
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Fråga
Hur förvarar du din?
Kan man ha den ute under ett gräsklippare skynke eller måste man ta in dessa batterimaskiner i garage / förråd?
Brukar vinterförvara utesaker i ett förrådställt. Där går det från svinkallt -30 till fuktigt på våren innan allt tas ut.
Känns som dålig miljö för en sån maskin?
Fördelen är ju att den lätt kan vikas ihop och ställas upp så vinterförvaring i varmgarage blir inget skrymmande problem egentligen.
Men jag tänkte på sommaren då den inte används, ska man ta in den då också eller kan man förvara ute under skynke?
Jag har min ute under tak när det är gräsklipparsäsong. Batterierna ligger i ett oisolerat förråd (förutom när jag tar in och laddar).
När säsongen är över tar jag in batterier i huset och klipparen står i ett isolerat förråd där jag har underhållsvärme (ca 10 grader som kallast). Tror inte den mår så bra av att stå i minus eller i nederbörd.
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
H Hemmakatten_1 skrev:
Jag har min ute under tak när det är gräsklipparsäsong. Batterierna ligger i ett oisolerat förråd (förutom när jag tar in och laddar).
När säsongen är över tar jag in batterier i huset och klipparen står i ett isolerat förråd där jag har underhållsvärme (ca 10 grader som kallast). Tror inte den mår så bra av att stå i minus eller i nederbörd.
Ok men då kan jag nog förvara den under säsong ute som jag gjorde med bensinklipparn men får ta in den på vinterförvaring.
 
  • Gilla
Hemmakatten_1
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Ok men då kan jag nog förvara den under säsong ute som jag gjorde med bensinklipparn men får ta in den på vinterförvaring.
Det tror jag funkar alldeles utmärkt. Har du testat den än? Är du nöjd?
 
H Hemmakatten_1 skrev:
Det tror jag funkar alldeles utmärkt. Har du testat den än? Är du nöjd?
Nej jag har bara packat upp den.
Snön har precis försvunnit från gräsmattan (bor uppe vid polcirkeln) så det har inte börjat växa än. Men jag ska ta och ladda batteriet och provköra så man vet den funkar iaf :)
 
  • Gilla
Hemmakatten_1
  • Laddar…
E
Tack för alla tips! Blev en sådan gräsklippare för mig med. Ska provköra i veckan. :)

Ska ha den som komplement till roboten. När jag klipper högt (på våren), samt som uppsamlare efter vertikalskärning.
 
Har provkört den då gräset börjat växa lite här och där.
Fungerar riktigt bra och lätt att skjuta.
Kommer inte sakna bensinklipparn, får se om man klarar sig på ett batteri dock.
Får se sen när det är dags att klippa hela tomten :)
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.