Ämnet har ju varit uppe tidigare men jag fann inget lämpligt inlägg. Jag har en Bosch 9V som väl är ganska hyfsad - inget större fel på den men vill ha en starkare. Lånade en 18V maskin som var rena drömmen - men den var ändå lite för tung för mina händer.

I närmaste byggvaruhus (dyrt sådant) hade man ingen under flera tusen.

Vilken maskin ska jag köpa? Så lätt och så effektiv som möjligt alltså helst upp till 18V. Jag ska bygga garderober, hyllor och plank/bänkar i trädgården. Ska även fixa inredning i förrådet som har lekablocksväggar. Använder den inte för skruvdragning då jag har en separat effektiv sådan.

Jag handlar helst hos en internethandlare - bor på vischan.
 
Importera från usa. T.ex. Makitas 14,4 v eller 18 volt li-ion
 
Jag har nog totalt 7st skruvdragare hemma, eller kanske är fler?

Makita 6916 slagskruvdragare
makita 6317 borrskruvdragare
makita 6270 borrskruvdragare
toolmate 18v tung som fan
power super 12v
B&D sån där liten typ ixo fast 6 år gammal
Bauhaus egna märke typ Ixo.

Det jag menar är att ha kvar din 9v till all normal skruvning och köp en starkare för att kunna borra och dra stora skruv. Alternativt slagskruvdragare om det är stora skruv du ska dra.

Annars är nog en Makita BHP452 eller 451 att rekommendera. Kolla på www.prishammeren.dk så slipper du köra med 110 v laddare. Tror att det blir dyrare för dig att importera själv med tanke på frakten.
 
Mikael_L
Flex eller Durifix ali 10,8 är en dröm för den som söker en lätt maskin.
1,1 kg lätt, vridmomentet spöar väldigt många märkesdragare med 14,4 V.

Liten batterikapacitet, men med 2 batterier och full laddning på ca 15 minuter så kanske det går att leva med.
Ingen billig dragare, men egentligen inte så dyr heller (i fabr Durofix), har sett den för 1700-1800:- + moms.

Har ingen själv, men känt mig frestad att köpa... :).
Men då jag har en Bosch PSR14,4 Li-2 på 1,35 kg (som dock är endast hälften så stark som Ali'n) samt en normaltung men riktigt stark Hitachi så kan jag inte riktigt motivera inköpet av en Durifix.
Ja förutom att vinna då ...
"Den som har flest saker när han dör vinner! " :D
 
Jag har den nya Flex ALI10,8 med 2 växlar, men den är ju starkare än Durifixen även om dom ser exakt lika ut. Flexen är specad till 45Nm och har 1,3Ah batterier. Helt underbar maskin för övrigt, den är urstark trots att den är så liten.
Blir väl kanske lite dyr, den brukar kosta 1895+moms.
 
Fein skrev:
Annars är nog en Makita BHP452 eller 451 att rekommendera. Kolla på www.prishammeren.dk så slipper du köra med 110 v laddare. Tror att det blir dyrare för dig att importera själv med tanke på frakten.
Nån som testat att handla därifrån? Blir det verkligen billigare än från USA? Priserna var ju i danska kr så där blir det väl 25% upp på priset?! Eller är det jag som tänker tokigt?
 
Jag är ju en stor förespråkare av Makitas BDF440, väger typ 1,6kg och är stark som en oxe. Dock inte 18V, men jag tycker absolut inte du ska snöa in dig på vilken batterispänning det är på maskinen.
 
Hajakz skrev:
Nån som testat att handla därifrån? Blir det verkligen billigare än från USA? Priserna var ju i danska kr så där blir det väl 25% upp på priset?! Eller är det jag som tänker tokigt?
Du kan ändra till svenska kronor. Har inte kollat frakten men det är ju plus att du får en 220v-laddare. Även om dollarn är billig så tycker jag att mycket äts upp av frakten från staterna om man bara skall ha en sak.
En ide kan ju va att beställa det du ska ha plus lite spikpickor och kombo-kit och sedan krenga det du inte vill ha på blocket eller Tradera. Skall tydligen funka att använda 110v laddarna med ganska billiga transformatorer.
 
Antal Beskrivelse Stk. pris Total pris
1 BHP452 LXT 18 volt Lithium-Ion Kombi slagbore/bore/skrue 2.404,00 2.404,00
1 Taske / Kuffert fravalgt 0,00 0,00
1 LXT 18 Volt 3.0 Ah Li-Ion Batterie 1 stk. 0,00 0,00
1 Makita 220V lader ( Standard) 0,00 0,00






Varekøb total 2.404,00
Forsendelsesgebyr 297,47

--------------------------------------------------------------------------------

Sub total incl. moms 2.701,47 SEK
Moms udgør 480,80
Sub total excl. moms 2.220,67
 
Ja just de, man kan ändra till svensk valuta! Smidigt! Frakt kostar som föjer:

Forsendelse Sverige:
10 kg. 265,00 kr.
15 kg. 310,00 kr.
20 kg. 360,00 kr

Så det bli typ 3000pix då. Ja det är ett alternativ!


Fein skrev:
Antal Beskrivelse Stk. pris Total pris
1 BHP452 LXT 18 volt Lithium-Ion Kombi slagbore/bore/skrue 2.404,00 2.404,00
1 Taske / Kuffert fravalgt 0,00 0,00
1 LXT 18 Volt 3.0 Ah Li-Ion Batterie 1 stk. 0,00 0,00
1 Makita 220V lader ( Standard) 0,00 0,00






Varekøb total 2.404,00
Forsendelsesgebyr 297,47

--------------------------------------------------------------------------------

Sub total incl. moms 2.701,47 SEK
Moms udgør 480,80
Sub total excl. moms 2.220,67
 
Tänk på att det bara är ett batteri med då, man vill ju oftast ha 2. Det är ju 2 som ingår i dom amerikanska satserna om man nu skall jämföra.
 
Det här köpte jag:

Tools-plus.com
LXT202
LXT BHP451 skruvdragare 3 vxl. slagborr bättre maskin än 452
LXT BTD140 slagskruvdragare
2 st. batterier
110 v laddare
väska
2518:- inkl. frakt plus evt. moms och tull. Dvs max 3270: -

Dvs. du får en bättre borrmaskin, en slagskruvdragare, ett extra batteri och väska för 270:- du får dock köpa till en adapter för 300:- ..................... Välj själv

Slagskruvdragaren har ju en smidig storlek och har du borr med bitsfäste går det ju bra att borra med också. Dessutom är den mycket bra till att borra med spadborr
 
screamin-daemon skrev:
Det här köpte jag:

Tools-plus.com
LXT202
LXT BHP451 skruvdragare 3 vxl. slagborr bättre maskin än 452
LXT BTD140 slagskruvdragare
2 st. batterier
110 v laddare
väska
2518:- inkl. frakt plus evt. moms och tull. Dvs max 3270: -

Dvs. du får en bättre borrmaskin, en slagskruvdragare, ett extra batteri och väska för 270:- du får dock köpa till en adapter för 300:- ..................... Välj själv

Slagskruvdragaren har ju en smidig storlek och har du borr med bitsfäste går det ju bra att borra med också. Dessutom är den mycket bra till att borra med spadborr
Jag ger mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.