Jag råkade hamna på en auktion på Klaravik med en batteridriven Husqvarna Rider och såg att den slutade på ett rätt så bra pris. Blev rätt så nyfiken på ämnet och kollade lite på Husvarnas specar som ändå verkade okej (90 minuters klipptid) samt ett och annat Youtube-klipp som för det mesta visades på gräsmattor som bara var någon cm hög förstås.
Det verkar som ett okej alternativ till en Automower om man vill ta hänsyn till djuren i omgivningen men ändå vara någorlunda miljövänlig. Men det finns en liten Youtube-kommentar som gnager:

If the grass is a little higher, the mowing deck motors switch off quickly, because the resistance becomes too great. 90 minutes of mowing does not work the first time, but after two years of use it is ready after about 20 minutes. With about 2,500 m2 of grass, I have to do it twice now, with a night of charging in between. New batteries cost 800, - and that does not outweigh the savings on maintenance and petrol.
Denne man har kommenterat flera klipp med så got som samma kommentar och verkar också vara en av få som faktiskt kommenterar själva klipparen istället för att t.ex kommentera hur snygg föraren är eller hur coolt det skulle vara att köra den på släp bakom en Tesla.

Så kort och gott: Finns det någon i det här landet som vågat sig på att köpa en elektrisk åkgräsklippare och har några åsikter om det?
 
C
Djuren på vår tomt verkar inte störa sig på automowern och det har inte hänt några olyckor heller. Det är minst lika stor risk att köra på något djur med åkgräsklipparen. Så om automowern klarar dina behov, kör på den. Eller, om du verkligen vill vara miljövän är det bästa att inte klippa alls.
 
Jag tänkte mest på den tidigare artikeln här på BH där man bland annat påpekat att de nattaktiva djuren drabbats relativt mycket av sena kvällsklippningar och att husdjur drabbats under dagtid. Sistnämnda finns det en hel del av i området då alla verkar skaffa djur för att använda som dekoration på tomten. Skillnaden är ju också att en åkgräsklippare är ju jag med hela tiden jämfört mot en robot som sköter allt själv.
Men ja, det hade ju förstås varit trevligt att slippa bry sig alls om gräset och låta en robot sköta det. Dryga 2000 kvadrat tar ju 2 timmar med Klippon. :sweat:

Alternativ 3 blir att dra på sig en Åkerman och ta bort så mycket gräs som möjligt. Bygga pool eller något. :p
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
S Squall Leonhart skrev:
Jag råkade hamna på en auktion på Klaravik med en batteridriven Husqvarna Rider och såg att den slutade på ett rätt så bra pris. Blev rätt så nyfiken på ämnet och kollade lite på Husvarnas specar som ändå verkade okej (90 minuters klipptid) samt ett och annat Youtube-klipp som för det mesta visades på gräsmattor som bara var någon cm hög förstås.
Det verkar som ett okej alternativ till en Automower om man vill ta hänsyn till djuren i omgivningen men ändå vara någorlunda miljövänlig. Men det finns en liten Youtube-kommentar som gnager:

Hej,jag köpte en batteridriven Rider och är jättenöjd.
Klipper utan problem mer än 2 timmar utan att ladda.
Den gick sönder rätt fort ,men det fixade dom på garantin och sedan har den gått utan problem.
Skönt att slippa oljud och avgaser och bensindunkar,då denne alltid är klar för start.
Tror tyvärr att dom inte säljer den längre....
MVH Roger Marklund
 
Det är väl nästan bara igelkottar som påverkas av robotklippare? De är ju nattaktiva så låter du bara bli att köra roboten då så är problemet löst. De flesta andra djur, även katter som folk tycker ska få gå fritt överallt, har väl förstånd nog att flytta på sig när roboten kommer.
Verkar vansinnigt att du ska gå omvägen via en batteridriven åkklippare istället för robotklippare bara för att grannarna har valt att skaffa djur som de låter gå på din tomt.
 
Jag bumpar denna tråd då jag börjat snegla på batteridriven åkgräsklippare. Är det någon som har erfarenheter att dela med sig av, så här två år efter trådstart?
 
Nyfiken på detta, vad är det för batterier i en sån klippare?
Tänker att det behövs rejält med Ah i batteriet för att det ska funka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.