Det börjar dyka upp mer och mer batteridrivna/sladdlösa maskiner på marknaden.
Tex blå Bosch har det mesta även batteridrivet, tex cikelsåg, tigersåg, slagborr etc.

Hur står sig dem batteridrivna mot dem gamla hedliga sladdrivna?

För och nackdelar?
 
Batteridrivna borrmaskiner klarar i princip allt. De tillfällen de går bet är ju om du ska borra i betong då man bör ha en borrhammare. En annan aspekt är att det kan vara klurigt att skruva skruv med en 230 v borrmaskin då den ofta inte stannar direkt du skäpper knappen, vilket en batteridriven gör.


Hmm kanske missuppfattade frågan. Var det sladdlösa sågar osv du frågade efter?
Vet inte så mycket om dessa förrutom att det verkar populärt med diamantklingeförsedda cirkelsågar när man ska frita polaren från kåken.
 
Tripod skrev:
Batteridrivna borrmaskiner klarar i princip allt. De tillfällen de går bet är ju om du ska borra i betong då man bör ha en borrhammare. En annan aspekt är att det kan vara klurigt att skruva skruv med en 230 v borrmaskin då den ofta inte stannar direkt du skäpper knappen, vilket en batteridriven gör.


Hmm kanske missuppfattade frågan. Var det sladdlösa sågar osv du frågade efter?
Vet inte så mycket om dessa förrutom att det verkar populärt med diamantklingeförsedda cirkelsågar när man ska frita polaren från kåken.

ja bland annat... sticksåg, cirkelsåg, tigersåg, slagborr etc
 
mattiasp skrev:
Jag har för mig att Hilti är riktigt bra. Här finns ett färskt test av batteridrivna handcirkelsågar:

[länk]

ETA: Självklart beställer du batteridrivna maskiner från USA!

Varför beställa från uSA?
 
Det kommer säkert en dag när batterimaskiner blir lika bra som nätmaskiner, men den är nog långt borta. Ämnet var uppe om en Makita kombolåda tidigt i höstas. Då plockade jag fram specar på två Hitatchi, en batteri- och en nätdriven(se längst ner i inlägget.) Jag skulle välja batterimaskin bara om jag verkligen inte kunde få ut sladden till användningsstället, bortsett från skruvdragare såklart, där skillnaden också har att göra med typ av maskin. Det har väl gått mode i batterimaskiner.

Kollade på markt.se på Hitatchi, skulle tro att ungefär samma förhållanden gäller de flesta märken.

Batteridriven tigersåg CR18DL: 380w (Den enda jag hittade watten på.)
Nätdriven tigersåg CR13V: 1010w (Det är deras klenaste nätdrivna tigersåg).

Den nätdrivna i den här jämförelsen är alltså drygt två och en halv gånger så motorstark, det borde vara svårt att inte märka den skillnaden.
 
Mr Handyman skrev:
Det kommer säkert en dag när batterimaskiner blir lika bra som nätmaskiner, men den är nog långt borta. Ämnet var uppe om en Makita kombolåda tidigt i höstas. Då plockade jag fram specar på två Hitatchi, en batteri- och en nätdriven(se längst ner i inlägget.) Jag skulle välja batterimaskin bara om jag verkligen inte kunde få ut sladden till användningsstället, bortsett från skruvdragare såklart, där skillnaden också har att göra med typ av maskin. Det har väl gått mode i batterimaskiner.

Kollade på markt.se på Hitatchi, skulle tro att ungefär samma förhållanden gäller de flesta märken.

Batteridriven tigersåg CR18DL: 380w (Den enda jag hittade watten på.)
Nätdriven tigersåg CR13V: 1010w (Det är deras klenaste nätdrivna tigersåg).

Den nätdrivna i den här jämförelsen är alltså drygt två och en halv gånger så motorstark, det borde vara svårt att inte märka den skillnaden.
Jag håller helt med dig, än är skillnaden riktigt stor.
 
Nog är det så att nätmaskinerna ännu är starkare än motsvarande batteridito, men frågan är väl om batterimaskinerna duger till riktigt arbete? Enligt författaren av artikeln i Tools of the trade, börjar batterimaskinerna närma sig.

Sen är det lätt att missta sig på effekterna i Watt. Jag vet inte hur det är nu, men tidigare brukade DW redovisa både upptagen effekt och avgiven effekt. Man slogs av att maskinerna har så låg verkningsgrad.

För batterimaskinerna redovisades endast avgiven effekt. Om man skall jämföra effektsiffror, skall man jämföra avgiven effekt mellan batteri- och nätmaskiner. Sådana siffror är nog generellt svåra att finna. Det enda raka är att tänka som gubbarna i Tools of the trade:

-Kommer ett byte till batterimaskiner spara tid eller försena mig?
 
Det är en viktig skillnad, in- eller uteffekt! Tror de flesta märken gör det, i alla fall i instruktionsboken, men är osäker. DeWalt gör det helt säkert.

Men i exemplet ovan borde avgiven effekt på nätmaskinen fortfarande ligga uppemot det dubbla batterimaskinens om inte tigersågar är ett undantagsfall.

Bosch har ju marknadsfört sina 36V-system som lika starka som en med sladd, men de är ju väldigt stora å andra sidan, särskilt skruvdragarna.

Även om jag håller med om att frågan om sparad tid är viktig är det inte sällan jag önskar att även nätdrivna maskiner vore kraftigare, så om skillnaden är 1-2 ungefär, eller uppemot 1-3, om Hitatchi redovisat samma slags effekt, då tycker jag verkligen det är läge att fundera på var man behöver maskinen.
 
Mr Handyman skrev:
Det har väl gått mode i batterimaskiner.
Håller med!
I dom allra flesta fall har man ström där man bygger så varför inte utnyttja den då ?
Batterimaskiner är ju trots allt tyngre, svagare, dyrare, har begränsad livslängd (batteriet) och behöver ständig omvårdnad (laddning) för att funka.
Dessutom har ju batteriet en förmåga att dö vid dom mest olämpliga tillfällen som t.ex. när det fattas två skruvar på taknocken..
 
Gammal tråd jag vet men funderingen kom upp under dagens arbetspass.

Finns det maskiner som har både batteri och sladd? Dvs man kan välja att köra med batteri eller koppla bort det och koppla in sladden och köra med nätdrift.
Givetvis bör det bli olika volt men det kanske man kan lösa med en trafo på sladden? Som sagt, funderingen kom fram och jag undrar om nån kan stilla nyfikenheten?

Det skulle underlätta en hel del när man reser runt med olika maskiner och väldigt varierande tillgång till ström..
 
Kress har en borrhammare som kan drivas både med batteri och nätkabel.

Varför inte göra en trafo i samma form som batteriet som man kan plugga in i maskinen när man vill ha nätdrift? Bara en tanke...
 
Dewalt sålde innan precis en sådan produkt men tyvärr har de slutat med den:
DW0247_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • DW0247_A3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Där ser man. "Marknaden" har väl talat... men jag kan inte låta bli att tycka att det hade varit nice till vissa typer av verktyg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.