Hej!

Jag undrar vilket som är stelast/hårdast av dessa två lacker?
Båtlack eller golvlack?

Tacksam för svar!

Linnea
 
Linnea_, jag får den känslan att du besökt Byggmax, det gjorde jag för ett par veckor sedan och ställde frågan vad jag skulle/borde använda till golv, trösklar och till fönsterbågar i furu. Viss osäkerhet i svaret, expediten ringde Byggmax centralt och frågade.

I alla fall, Byggmax´ båtlack rekommenderas till fönsterbågarna medan golvlacken (vattenspädbar) rekommenderas till golv. Det bör noteras att båtlacken rekommenderas till trösklar.

Eftersom jag har ett hallgolv på ca 5 m2, så tänkte jag försöka använda samma båtlack till golvet och ringde Byggmax kundservice. Blev ombedd att ringa Alpina, som tillverkar färger och lacker för Byggmax.
Alpinas svar var att båtlacken inte är lämplig till golv pga för lång härdningstid, dvs det tar lång tid att bli genomhård. Jag glömde fråga varför de rekommenderar båtlacken till trösklar.

Det kan ju även vara så att olika tillverkares produkter har olika egenskaper även om de allmänt kallas "båtlack" resp "golvlack"

Blev du klokare eller har jag svamlat till det?
 
Amatörbyggaren skrev:
Jag glömde fråga varför de rekommenderar båtlacken till trösklar.
Över tid blir en tröskel utsatt för mer slitage än ett golv. Tröskeln behöver heller inte möbleras på så snart som möjligt.
 
Till frågan: Det beror på vilken sorts golv- eller båtlack du införskaffar. Båda finns i elastiska eller hårda (t.ex. härdplaster) varianter, så frågan är om det är ett golv eller en båt som du ska lacka?
 
Hej och tack för svar!

Jag känner mig fortfarande lite osäker:
Det jag är ute efter skall vara transparent, hårt, segt och extremt vattentåligt :)

Tack igen!

Linnea
 
Alright. Är det "en sak" som ska stå pall för väder och vind eller snackar vi om en yta inom- eller utomhus?

Ska det prompt vara vattentåligt så är en båtlack med önskade egenskaper lättare att få tag på. Kika på Internationals hemsida.
 
Hej! Tack för svar!

Det hela är en trädgårdsdekoration gjort i trä. Problemet är väl att den även har infattat bomullsslingror. Dessa kommer också behöva lackas, men skall nog tvättas någon gång om året. De skall då hålla i tvätten.

Bomull. Vad fäster bäst och håller i tvätten: Golvlack, båtlack? Vilken sorts, två-komponents eller "vanlig?"
Önskade egenskaper: transparent, hårt, segt och extremt vattenfast.

Jätteklurigt, men tack ändå. :)

Linnea
 
o_O

Oj oj, vilket projekt :) . Lackar du dem så kommer de antingen att bli väldigt hårda, eller lacken spricka pga av att underlaget är för mjukt. Skulle istället föreslå vaxning av något slag, om de endast ska vara vattentåliga.

Om bomullsprylarna skall tvättas (som i maskintvätt) så är det inte en bra ide att försöka behandla dem med lack eller färg.
 
Nemlan: Jo, det är ett lite kufiskt projekt. :) Men jag har redan testat en provbit med nagellack och vet att det går bra.
Jag skulle dock vilja ha något aningen hårdare och segare än nagellack. Dessutom vore det rent omöjligt att sitta med så små flaskor och pyttepenslar till detta, då det är alldeles för stort. :)
 
Ubgeb som har några briljanta idéer? Mina tryter...
 
Detta är en fråga något utanför ämnet, men vad innebär det att en lack "inte tål frost"?
Vad händer om man bär ut något sådant i kylan om vintern?
 
Linnea__ skrev:
Detta är en fråga något utanför ämnet, men vad innebär det att en lack "inte tål frost"?
Vad händer om man bär ut något sådant i kylan om vintern?
skulle nog säga att det är burken med lack som inte tål frost, den målade och härdade slutprodukten tål antagligen frost.
 
Någon form av uretanlack borde funka fint.
 
uretanlack låter intressant. Är du insatt och skulle kunna berätta lite mer om egenskaperna?

Vattenfast? Gulnar över tid? Tål utomhusbruk, frost?
 
Njaa, insatt skulle jag inte kalla mig.

Tänkte bara på detta vis: Båtlacker är/var ofta av uretantyp, och på traditionella båtar är det även en blandning av material (nåtade trädäck etc.) och där funkar det fint i alla fall.

Tyvärr har jag svårt att hitta info på svenska om denna lack, men jag letar vidare. Bifogar tillsvidare en på finska: http://www.tikkurila.fi/ammattilaiset/tuotteet/unica_super_uretaanialkydilakka_kiiltava.509.shtml

På engelska: http://www.tikkurila.com/decorative...per_-_urethane_alkyd_lacquer_gloss.3239.shtml

Tikkurila äger Alcro-Beckers men uretanlack verkar inte finnas i deras sortiment.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.