Vad behöver man för att sätta igång med lite projekt på låg/hobbynivå.

Jag har: sticksåg, skruvdragare, hand/vibrationsslip + hammare, såg, skruvmejslar mm.

Vad är oumbärligt för att sätta igång?
 
D d..s.. skrev:
Vad behöver man för att sätta igång med lite projekt på låg/hobbynivå.

Jag har: sticksåg, skruvdragare, hand/vibrationsslip + hammare, såg, skruvmejslar mm.

Vad är oumbärligt för att sätta igång?
Virke :)
 
Frustrator Frustrator skrev:
Virke :)
Tack, men jag syftade på verktyg😉

Snickarbänk kanske?
 
Vad som är oumbärligt att ha när man sätter igång beror helt på vad du vill bygga för något, och hur mycket tid du har.

Jag gillar att bygga med handverktyg, det tar längre tid, men kräver mindre bullriga maskiner. (Läs typ inga alls, men ett gäng handverktyg).
 
  • Gilla
Pettman
  • Laddar…
Olika typer av borrar, spiralborr, plattborr. Ett gäng stämjärn, sticksågen bör ha bra kurvanhåll, kap/ger och/eller bordssåg, oändliga mängder och utförande av tvingar, kraftigt skruvstycke, kanske pelarborr, olika handhyvlar. Det är det jag kommer på.
 
Boken

The Anarchist's Tool Chest, finns bla på hyvlar.se​

 
T
Som @Frustrator skriver, om du berättar vad du ska bygga så kan du få bättre råd. Det är stor skillnad på att göra en liten ask och en garderob och om du jobbar med skivmaterial eller vanligt virke.
Dessutom är det mindre verktyg som krävs om du köper grovsågat eller om du kan köpa planhyvlat i rätt dimensioner osv.
 
T Testarn skrev:
Som @Frustrator skriver, om du berättar vad du ska bygga så kan du få bättre råd. Det är stor skillnad på att göra en liten ask och en garderob och om du jobbar med skivmaterial eller vanligt virke.
Dessutom är det mindre verktyg som krävs om du köper grovsågat eller om du kan köpa planhyvlat i rätt dimensioner osv.
Jag tänker mig att bygga typ en pall, bänk, nått mindre bord eller så. Fågelholk. Lite enklare grejer.
 
Du kommer inte behöva allt från början, verktygsarsenalen växer allt efter behoven för ditt nästa projekt. Snart kommer du välja projekt efter vilket verktyg du suktar efter. :D

Om du skall börja med en pall och kör med dimensionerat virke, så borde du klara dig med t.ex. fogsvans, borr, plugg, putshyvel + stötlåda (för fina snittytor), sticksåg/figursåg, samt lim och tvingar. Kanske också penslar el.dyl. för finish.
 
T
Om du delar in jobbet i olika moment så kan man komma fram till vilka verktyg man behöver, sen beror det lite på hur "avancerade" fogar man tänker göra.

Mäta och märka ut
Vinkelhake, strykmått, måttstock/måttband, penna, kniv

Dimensionera virke
Såg, både kapa och klyva, hyvel eller hyvlar beroende på virkesval

Fogning
Utöver mätverktygen ovan så stämjärn, hammare, figursåg om du ska göra sinkor och tappar osv
Borrmaskin och borr, försänkare samt skruv om du nöjer dig med att skruva ihop saker
Lim och limspridare
Stötlåda för exakta ändar och vinklar

Ytbehandling
Hyvlar och kanske sickel
Sandpapper och eventuellt slipmaskin
Penslar och lack/färg

För flera av momenten behöver man kunna spänna fast materialet man jobbar med och då är en arbetsbänk/hyvelbänk bra med någon form av framtång/baktång och tvingar i olika storlekar.

Just en fågelholk kan göras med en fogsvans, vinkelhake, måttband och en penna samt borrmaskin/borr och skruv så den kräver inte mycket verktyg.
En pall kräver kanske lite mer finish så en hyvel eller sandpapper är bra att ha.

Utifrån det du skrev ovan att du hade så kanske det är bra att skaffa en vinkelhake och en hyvel och sen sätta igång. Du kommer snart att märka om det är något du saknar för att göra något speciellt eller för att förenkla arbetet.
 
Något att skärpa skärande verktyg med.
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.