Hej,
Har köpt en bastutunna och tänkte jag skulle vara duktig och höra med kommun om det är något jag måste anmäla... ibland ska man bara vara tyst.
Bygglov och brandskydd klarar jag mig ifrån då den är <15kvm, men kommunen vill att jag gör en anmälan av eldstad och rökrör. De påpekade att jag inte får börja installation förrän jag fått startbesked... Problem 1: Bastutunnan kommer komplett med aggregat och skorsten redan installerad.
Problem 2: Sedan påpekades att skorstenen bör gå över nock på huvudbyggnaden... har som tur är ett enplanshus, men det skulle ändå se VÄLDIGT konstigt ut om jag skulle behöva förlänga den tunna befintliga skorstenen på bastutunnan med typ 5 meter extra rör...

Min fråga, vad har ni för erfarenheter gällande bastutunna och tillstånd mot kommun?
 
Ä Älskarträ skrev:
Hej,
Har köpt en bastutunna och tänkte jag skulle vara duktig och höra med kommun om det är något jag måste anmäla... ibland ska man bara vara tyst.
Bygglov och brandskydd klarar jag mig ifrån då den är <15kvm, men kommunen vill att jag gör en anmälan av eldstad och rökrör. De påpekade att jag inte får börja installation förrän jag fått startbesked... Problem 1: Bastutunnan kommer komplett med aggregat och skorsten redan installerad.
Problem 2: Sedan påpekades att skorstenen bör gå över nock på huvudbyggnaden... har som tur är ett enplanshus, men det skulle ändå se VÄLDIGT konstigt ut om jag skulle behöva förlänga den tunna befintliga skorstenen på bastutunnan med typ 5 meter extra rör...

Min fråga, vad har ni för erfarenheter gällande bastutunna och tillstånd mot kommun?
Tror jag inte riktigt får bilden för mig, ska badtunnan stå under tak? För om så inte är fallet så är det ingen byggnad och då krävs det inte bygglov för ny/tillbyggnad även om den skulle uppta mer än 15 m2. Kanske att någon skulle få för sig att bedöma badtunnan som ett lovpliktigt plank men det har jag svårt att se...

Är det inte i en byggnad som badtunnan ska installeras i så krävs det heller ingen anmälan om installation av eldstad då pbf 6 kap. 5 § p. 4 endast berör installationer av eldstäder i byggnader. Någon annan anmälanplikt för eldstäder finns det inte. Annars skulle det finnas en jäkla massa grillar o liknade runt i landet som är olagliga.
 
Redigerat:
Är det inte fråga om en bastutunna, en sån där liggande cylindrisk liten byggnad med ett vedeldat bastuaggregat?
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Är det inte fråga om en bastutunna, en sån där liggande cylindrisk liten byggnad med ett vedeldat bastuaggregat?
Du har nog helt rätt, jag läste helt fel. Då är det troligen att betrakta som en byggnad som därmed kräver anmälan för installation av eldstad. Då blir frågan om hur nära en annan byggnad bastutunnan ska placeras tänker jag. Titta i bbr 5:4253 och 6:743
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.