Hejsan!
Efter att ha läst en massa trådar om bastu så inser jag att jag måste riva en del innan jag fortsätter med bastun... Vi satte OSB + gips i hela badrummet som sedan har kaklats, förutom där bastun skall bli.
Bastu utrymmet består av tre olika typer av väggar:
1) Innervägg mot badrum (idagsläget enbart träpanel mot badrummet)
2) 2 st innerväggar mot angränsande rum, bestående av (utifrån sett) gips, OSB, 70 mm isolering, OSB, gips.
3) Yttervägg bestående av (utifrån sett) kattvind med lösull, 145 mm isolering, plastfilm, osb, gips.

För vägg 1) så blir det innanför den befintliga panelen, isolering, alumit, spikläkt (stående + liggande för luftspalt) och innerpanel.
För vägg 2) så tänkte jag riva bort gipsen, sätta alumit ovanpå OSB, spikläkt (stående + liggande för luftspalt) och innerpanel.
För vägg 3) så tänkte jag riva bort gips, OSB och plastfilm. Sätta alumit mot befintlig isolering, spikläkt (stående + liggande för luftspalt) samt panel.

Så till frågorna:
a) Är det onödigt med alumit + luftspalt på vägg 1 (in mot badrum)?
b) Kan det bli problem med att sätta alumit direkt mot ytterväggens isolering?
c) övriga synpunkter?
 
Ingen som har några synpunkter på ovanstående?
 
Sök i forumet. Frågan har diskuterats till leda, så jag tror inte någon orkar ta upp det i en ny tråd igen.
 
jenfor skrev:
Sök i forumet. Frågan har diskuterats till leda, så jag tror inte någon orkar ta upp det i en ny tråd igen.

Tack för upplyftande information...

Har läst de flesta trådar om detta ämne och sedan dragit mina egna slutsaster vilka jag gärna vill få synpunkter på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.