Jag MÅSTE bygga en bastu snart, annars blir jag knäpp!!!
Tyvärr har inga lysande ställen att bygga den på, ännu. Har letat lite olika lösningar tex att bygga på ett husvagnschassie som jag har ståendes, men nej.

Jag har funderat på en tillfällig lösning.
Kan man bygga hela bastun i moduler, typ som en Tylö modulbastu där väggar och tak sätts ihop till en hel bastu?
Klart man kan, men är det svårt eller görligt utan större problem?
Hur skall man bygga och montera ihop den?
Tanken är att bastun skall flyttas så småningom, och då kan man bara lossa väggarna, taket och golvet och smälla upp den på det andra stället. Perfekt! (y) :rolleyes:

Det handlar isåfall om en liten bastu. Tomten är sluttande och jag tänkte den skulle stå på en liten avsats som är 2-3 meter bred. Det går INTE att köra dit så att lyfta den är uteslutet.

Vad tror ni? Är det en helt galen ide? Det är det förmodligen, och ni kommer snart att tala om det för mig. :cool:

Men jag behöver en bastu!!
 
Nu kommenterar jag mitt eget inlägg efter att ha sovit på saken.
Det enklaste borde väl vara att ta en färdig modulbastu och sätta på en enkel fasad direkt på utsidan av bastun. Och ett enkelt tak givetvis.
Det borde ju funka.
 
Kolla min från träbyggarna :) jag kompletterade med utespa samt utedusch. Allt oisolerat. Jag är såå nöjd att jag byggde bastu...Underbart !
Renovering av trädgård och uteplats, inklusive installation av spabad och konstruktion av trästaket och altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Interiör av en bastu med träbänkar och en vedeldad bastuugn, naturligt ljus från ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inredd uteplats med svartvit matta, kuddar, bord och stol, vita väggar och svart hängande lykta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trädgård med en oisolerad vedkaminstuga, träterrass, växtlådor och ett hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En oisolerad uteplats med vedkamin, trätrall, spabad, utemöbler och blommande växter vid en vit stuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit friggebod med vedkamin på en trätrall framför en träpanel och grönska, intill en annan byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser superfint ut peddap!
Så skulle jag med vilja ha det.
Men det är väl en riktig bastustuga?
Min tanke är att bygga den så att man enkelt kan plocka ned väggar och tak för att kunna flytta den utan att behöva riva. Fyra väggar och ett tak som skruvas eller fästs ihop på något enkelt vis.
Detta är tänkt som en tillfälligt placerad bastu tills dess jag kan bygga en permanent placerad bastu.
 
Ajdå :/ så att jag svarat fel kategori :) hur tar man bort ett inlägg ? går det ?
Men jag kan dock ej se att det skulle vara några problem att sätta en bastu på ett släp/vagn/chassi av något slag :)
Finns ju tex många badtunnor på olika chassin så lite mer höjd kan ju knappast vara ett problem ?
En liten byggsats på bastu och förankra golvet ordentligt så är det väl bara o köra ? Sen när du vet var den står så lossar du bara förankringen och lyfter den på plats :) kul projekt !!!
 
Har haft det i tankarna med. Har till och med ett chassi som står och väntar, men kan inte ställa det på något bra ställe.
Men vi har en liten avsats där jag tänkte ha en bastu tillfälligt.
 
Men om du bara bygger en liten bastu på plintar el liknande så kan du ju lätt transportera bort den vid behov ?
Jag förstår ej riktigt...bor du i lägenhet och planerar att flytta till hus...eller varför skall den vara flyttbar?
 
Jag har samma dilemma. Finskättling och allt.
Har en plan nu som bygger på tältförråd och bastukamin med ved. Har införskaffat tältet.

Men ju mer jag tänker på det så är det nog smartare att bara bygga ett litet skjul med pulpettak och kanske ha väggar som kan häktas in i varandra. Tänker att det kanske räcker med häkt punkter vid golv o tak. Vill helst kunna monter upp o ner utan skruv eller spik. När den är nedmonterad ska delarna ligga i en trave

Ska rita lite o se vart jag hamnar
 
Redigerat:
Jo, jag tänker ställa den på plintar eller direkt på block.
Nej, bor inte i lägenhet.
Problemet är att tomten är väldigt kuperad och det går inte att köra in och lyfta bort den när så är dags. Om jag inte bygger den mitt på gräsmattan precis där vi ställer bilen. Men det vill jag inte utan jag vill ha den lite undanskymd.
Jag måste bära allt för hand, kan inte ens köra skottkärra ned där jag vill ställa bastun eftersom det lutar kraftigt. Det går inte att köra på vår tomt alls eftersom det är en mur längs med vår infart och skog längs andra tomtgränsen.
 
Om det är väldigt temporärt. Dvs nån månad. Då hade jag satsat på lecablock o bygga 4 väggar i 22mm. Tak lutande pulpet med takpapp alt. Plast på trä.
Grunden/golvet i 45x95 nåt beroende på antal badare o deras fysik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.