Har badat bastu ganska febrilt senaste 3 veckorna, spisen har varit igång ungefär 1 h om dagen.

En dag när jag vred bastutimern till 1 h så började bastun surra som vanligt. När jag kom tillbaka efter 30 min var bastun kall men surrade fortfarande.

Det kommer ström till alla 3 faser i kopplingsplinten inuti aggregatet. Både timern och termostaten klunkar/klickar när man vrider på dem. Bastun surrar precis som den alltid gjort när man vrider på timern.

Jag antar att det antingen är timern, termostaten eller överhettningsskyddet som felar. Överhettningsskyddet har nog inte löst ut eftersom knappen till det redan är intryckt.

Alla tre värmeelement är kalla.

https://gyazo.com/2a11e86b2ad13aaa55ddfa6d8625ec09
https://gyazo.com/c8ca957af7a29501faaab0f058aeee7d
c10a0d858e2797c65fb6a2afb02183b1.jpg
c10a0d858e2797c65fb6a2afb02183b1
 
L
Timern troligtvis nu är frågan , är den mekanisk eller elektrisk , det kan finns två sorter
om det surrar i den så kanske det är en elektrisk och då har växellådan i den gått sin väg
Bara att leta , det är en Finne , dom finns på nätet och begriper nog engelska , kanske även svenska , maila dom
 
L Liteavvarje skrev:
Timern troligtvis nu är frågan , är den mekanisk eller elektrisk , det kan finns två sorter
om det surrar i den så kanske det är en elektrisk och då har växellådan i den gått sin väg
Bara att leta , det är en Finne , dom finns på nätet och begriper nog engelska , kanske även svenska , maila dom
Kan jag mäta om timern fungerar?
 
L
Hur mycket kan du om el , har du en panel på utsidan bastun ? då kan det vara en kontaktor
som kopplar in , bra med att veta
Bryt strömmen
Ja om du öppnar boxen där den sitter och kollar om det kan sitta lite tampar på den ,
timern brukar bryta 2 faser ( mekanisk 4 tledningar på den ) elektrisk ha 6 , då 2 extra till motorn i uret , kanske någon bild på hur det ser ut när du öppnat
Om den bara står och tuggar så är troligtvis en el-motor +växellåda som sagt upp sig ,
men svårt på avstånd att säga något exakt
 
L Liteavvarje skrev:
Hur mycket kan du om el , har du en panel på utsidan bastun ? då kan det vara en kontaktor
som kopplar in , bra med att veta
Bryt strömmen
Ja om du öppnar boxen där den sitter och kollar om det kan sitta lite tampar på den ,
timern brukar bryta 2 faser ( mekanisk 4 tledningar på den ) elektrisk ha 6 , då 2 extra till motorn i uret , kanske någon bild på hur det ser ut när du öppnat
Om den bara står och tuggar så är troligtvis en el-motor +växellåda som sagt upp sig ,
men svårt på avstånd att säga något exakt
Är utbildad elektriker så jag har grundläggande elkunskaper, tillräckligt för att självklart inte har ström på när jag jobbar med spisen. :)

Ingen panel på utsidan av bastun, allt sköts direkt från spisen.

Alla 3 faser går först till timern, sedan går de från timern till termostaten. Timern har även nolla så jag antar att den är elektrisk. Det går åtminstone 7 ledare till timern om man räknar med de 3 som också går från timern till termostaten.

Svårt att få bra bilder när det är så trångt, är i processen av att skruva bort hela panelen så jag får en bättre blick över komponenterna. Ratten till termostaten lossnade lätt men ratten till timern sitter stenhårt. Ska se om lite 5-56 kan hjälpa.

https://gyazo.com/bd0cff8ac79b0c19ad3c87101799390d
https://gyazo.com/8707eabbcf38cddf75045082a03f2f4d
 
Redigerat:
L
Kan det sitta en skruv som låser vredet på timern , är det en plastpropp på topp av vredet så kan det sitta en spännskruv under den
Ev . kan du kanske utröna om det går in en nolla på timern
( det finns inte vad jag vet 400V el-timer utan dom går på 230V eller annat )
Kör du timern då med spänning på två stift och det rasslar så är den körd
( du kan ta bort matningen till elementen ) följ dom snoddarna så blir det kanske två kvar , bara att hacka vidare i bitarna
Tror det är enklast att köpa en från Finland , skicka med fotot på skylten så får rätt timer
 
Hej, prova att ställa termostaten i läge min och sedan trycker du in överhettningsskyddet med en flatmejsel eller så. Tryck långt in, minst 5-6 mm.

Öka sedan temperaturen på termostaten och slå på timern för att se om elementen går igång. Om det inte händer något kan du som är elektriker kolla med en Phasenpenna om du har spänning på fasledarna till elementen. Mät i närheten av kabelskokontakterna. Har du spänning där så är det fel på elementen sannolikt.

Din timer och termostat påminner mkt om det jag har till min Mondexaggregat. Kolla schemat här på sid 9 så får du en bättre förståelse hur det är konstruerat.
https://www.mondex.fi/site/media/2015/10/MX.ENG_.PIPE_.2015.10.pdf
Elektriskt kopplingsschema för ett värmeelement med termostat, överhettningsskydd och timer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sluten krets till elementen fås när överhettningsskyddet ej har löst ut, när termostaten inte har slagit från + att timern är i läge ca 1-4 timmar.

Har du fått bort tempratten (och den saknar låsskruv) så kan du bända bort timerratten också. Då kan du ta bort plåten bakom och det är lättare att komma åt att mäta och att syna att alla ledare i skruvplinten sitter ok. En felkälla kan vara att just nollan i skruvplinten har släppt. I din första bild syns det att det är minst 2 nolledare i samma hål i skruvplinten, 1 för elementen och 1 för timern.
 
Redigerat:
L Liteavvarje skrev:
Kan det sitta en skruv som låser vredet på timern , är det en plastpropp på topp av vredet så kan det sitta en spännskruv under den
Ev . kan du kanske utröna om det går in en nolla på timern
( det finns inte vad jag vet 400V el-timer utan dom går på 230V eller annat )
Kör du timern då med spänning på två stift och det rasslar så är den körd
( du kan ta bort matningen till elementen ) följ dom snoddarna så blir det kanske två kvar , bara att hacka vidare i bitarna
Tror det är enklast att köpa en från Finland , skicka med fotot på skylten så får rätt timer
Det går en nolla till timern jo.


ClasseClas ClasseClas skrev:
Hej, prova att ställa termostaten i läge min och sedan trycker du in överhettningsskyddet med en flatmejsel eller så. Tryck långt in, minst 5-6 mm.

Öka sedan temperaturen på termostaten och slå på timern för att se om elementen går igång. Om det inte händer något kan du som är elektriker kolla med en Phasenpenna om du har spänning på fasledarna till elementen. Mät i närheten av kabelskokontakterna. Har du spänning där så är det fel på elementen sannolikt.

Din timer och termostat påminner mkt om det jag har till min Mondexaggregat. Kolla schemat här på sid 9 så får du en bättre förståelse hur det är konstruerat.
[länk]
[bild]
Sluten krets till elementen fås när överhettningsskyddet ej har löst ut, när termostaten inte har slagit från + att timern är i läge ca 1-4 timmar.

Har du fått bort tempratten (och den saknar låsskruv) så kan du bända bort timerratten också. Då kan du ta bort plåten bakom och det är lättare att komma åt att mäta och att syna att alla ledare i skruvplinten sitter ok. En felkälla kan vara att just nollan i skruvplinten har släppt. I din första bild syns det att det är minst 2 nolledare i samma hål i skruvplinten, 1 för elementen och 1 för timern.

Hej på dig, provade ställa in termostaten i nolläge men knappen till överhettningsskyddet verkar redan vara fullt intryckt, gick inte att trycka in den mer så det verkar som att överhettningsskyddet inte löst ut.

Elementen har ingen spänning till sig.

Fick bort tempratten enkelt genom att bara dra ut den för hand men timerratten får jag inte ens rubbad även om jag böjer med flatmejsel underifrån. Tar jag i mer så kommer plasten spricka.

Har kontrollerat alla kablar som sitter i plinten och de är alla åtdragna ordentligt. Däremot kommer jag inte riktigt åt att känna på kablarna som sitter på timern och termostaten.
 
L
Vet inte om du kommer åt , starta timern , och lyssna som doktorn med en plastpinne eller annat mellan öra och timer , det hörs väldigt bra om det skramlar eller rasslar i timern
Sedan det med att få bort vredet har väl i princip ingen betydelse om den är trasig , kanske det inte följer med vred för en ny
 
L Liteavvarje skrev:
Vet inte om du kommer åt , starta timern , och lyssna som doktorn med en plastpinne eller annat mellan öra och timer , det hörs väldigt bra om det skramlar eller rasslar i timern
Sedan det med att få bort vredet har väl i princip ingen betydelse om den är trasig , kanske det inte följer med vred för en ny
Ska prova lyssna om det rasslar. Orasken till varför jag inte vill bända bort vredet är främst eftersom precis som du säger, man kanske inte får med en ny. Jag är heller inte säker på att det är just timern som är problemet.
 
Det är dags att utesluta termostaten eller timern. Prova att mäta kontinuiteten på termostaten med när den på, dvs vrid förbi "klicket". Då ska du ha sluten krets.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Det är dags att utesluta termostaten eller timern. Prova att mäta kontinuiteten på termostaten med när den på, dvs vrid förbi "klicket". Då ska du ha sluten krets.
Blir att prova det imorgon, har glömt min verktysgväska med innehållande mätinstrument rätt långt hemifrån.

Kan jag mäta timern på liknande sätt?
 
B BengtSpikar skrev:
Blir att prova det imorgon, har glömt min verktysgväska med innehållande mätinstrument rätt långt hemifrån.

Kan jag mäta timern på liknande sätt?
Det borde funka. Jag är rätt säker på timern har en mekanisk kontakt och inte en kontaktor (relä) som kräver spänning för att fungera. Jag hoppas att du kommer åt att ta bort anslutningarna på i alla fall en fas på timern så att du kan mäta.
 
L
Kan var så som ClasseClas säger , sedan det med bastutimers , man vrider dom till 6 tim
och den startar upp aggregatet efter 4 tim . går i 2 tim , sen stänger den av allt .
Så det gäller att tänka rätt i funktionen på den , är lite baklänges mot vad man är van med
 
Fick äntligen bort ratten till timern, den var rätt så fastrostad. Den flög ut från bastun och igenom hela badrummet men klarade sig bra. :)

Kommer åt att mäta ordentligt nu, mäter kontinuiteten över båda komponenter imorgon och återkommer med svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.