Hej. Läst många trådar om bastubyggen och blir bara mer och mer förvirrad.
Har eller hade en bastu i källaren som jag rivit ut ,den var nog säkert sedan huset byggdes på 60- talet.
Har ett murat hål på 2*1.85 m takhöjd 2.1 m. en ytter vägg isolerad med isodrän, dom andra väggarna går inne i huset. Hade tänkt mig mura upp en sockel på 10 cm sätta stålreglar 2cm från väggarna som luftspalt,45 mm isolering ,bastufolie,spikläkt 22mm,sedan bastupanel,har inte bestämmt stående eller liggande,spu skivor i taket folien vikt över spu i kanterna, har ett källarfönster som går jämns med taket.Är detta bygge rätt tänkt av mig???
På golvet blir det klinkers uppsatt 10 cm på sockeln. Elaggregat ett 6 kw inluft under utluft motsatt sida vid taket ut i det fria.Har ett förråd bredvid som jag tänkt borra 2 hål till så att luftspalten i väggarna kan lufta.
Är detta ett bra sätt att bygga på?????
Den gamla bastun var det inget större fel på mer än den var gammal.Där var isoleringen satt direkt på väggarna,sedan vanlig byggplast sedan panel.I taket vet ej vad det var för skivor vet att när vi andvände bastun några gånger blev det som torr lukt i rummet ovanför.
Vore tacksam för svar o synpunkter. / UR
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.