Någon som kan hjälpa mig?
När jag slår på min bastu så värmer den upp som den ska utan att jfb slår ut.
Så långt så bra.
Men om jag stänger av bastun när den är varm och slår på den direkt så löser jfb ut? Varför??
 
Mina gissningar:

Du har ett jordfel i någon av slingorna, någon som är gammal och behöver bytas?

När du slår på bastun har du knappast något vatten i närheten av systemet. När du har bastat är det gott om vatten i närheten och detta vatten tillsammans med spänning på orsakar jordfel?

Dags för nya slingor/nytt aggregat?
 
Det är mycket vanligt att värmeapparater av olika slag börja läcka ström när de värms upp. I ditt fall verkar läckströmmen trilla över kanten på den lilla startström som finns på ett varmt element. Detta kan bekräftas genom att isolationsmäta aggregatet, det kräver ett instrument för några tusenlappar som elektriker har. Det kan ju också vara elektroniken som spelar spratt, om aggregatet har en avancerad elektronikstyrning.
 
Tack för ett snabbt svar. Men detta händer när jag inte bastar utan testar bara. Utan att basta så någon fukt kommer det ju inte. Testade nyss och ha igång bastun i ca 20 min allt frid o fröjd. Tills jag testade att slå på o av den. Då kommer det. Men kanske e fukt iaf då?
 
Bo.Siltberg skrev:
Det är mycket vanligt att värmeapparater av olika slag börja läcka ström när de värms upp. I ditt fall verkar läckströmmen trilla över kanten på den lilla startström som finns på ett varmt element. Detta kan bekräftas genom att isolationsmäta aggregatet, det kräver ett instrument för några tusenlappar som elektriker har. Det kan ju också vara elektroniken som spelar spratt, om aggregatet har en avancerad elektronikstyrning.
Men frågan är då. Om jag inte stänger av bastun. Någon fara att använda den tror du? För så länge jag startar den när den är kall så verkar det inte vara nåt problem. Och låter den vara på så pass länge som man bastar?
 
Det kan jag inte svara på utan att veta mer om ditt aggregat och utan att göra lite mätningar. Men vi får anta att JFBn fungerar, att dvs den signalerar för ett äkta jordfel, alltså ett fel som behöver lagas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.