Hej, har en liten bod som jag skulle vilja bygga om till bastu ute på en holme.

Har inte riktigt råd med att köpa nytt, eller jag vill spendera så lite som möjligt på detta projekt och istället återanvända material jag har eller kan komma över.

Funderar nu på inredning och vill både snåla och samtidigt göra bastun lite unik.

Har en massa gamla sågade brädor som jag funderar på att klä väggarna i invändigt med... Vad tror ni om en sån lösning?

Sedan skulle jag bygga laven tillsammans med ryggstöd av hyvlat "finare" virke av t.ex. asp.

Så tanken skulle vara att väggar skulle vara av grovt sågat virke, medan alla ytor som man berör skulle vara finare material. T.ex. lavar, handräcken, dörrkarmar- o lister, o.s.v.

Tak har jag hittat fin gammal takpanel.

Det är alltså främst de gamla sågade brädorna jag funderar över... Finns det något problem med att använda dessa istället för att köpa riktig bastupanel?

Förutom att det kanske skulle vara otrevligt och stickigt att beröra med kroppen. ( Därför gör jag finare ytor på det som man kommer i beröring med).

Vad tror ni om detta?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
N nybyggaren123 skrev:
Finns det något problem med att använda dessa istället för att köpa riktig bastupanel?
Nej. Kör på! Allt annat (ventilation, kamin/stlk, etc.) är viktigare. Att panelen (som man inte har rumpan eller ryggen på) är udda-virke blir bara en effekt. Tycker det låter som en trevlig bastu.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Kommer bli perfekt!(y)
 
Tack för era uppmuntrande svar. Det här är gamla mörka brädor. Jag tror det kan bli annorlunda och lite mer "vildmarksmässigt", i brist på bättre ord, än vanlig ljus panel.

.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Och kom ihåg bilder när det är klart! :D
 
  • Gilla
Robert Lann
  • Laddar…
Jag tror det kan bli jättebra!
Själv har jag valt att göra ett bastu tak i björk. Att sitta på ett par asp plankor är en utmärkt idé för att slippa kådan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.