Är inne på att tillverka en avrundad framkant till bastulav själv, eftersom jag inte hittar någonstans att köpa bara denna delen, utan dom säljs i paket med komlpetta färdigbyggda lavar för ca: 1900:-
Har tänkt PU limma ihop 2 st brädor och sen åsdadkomma rundningen.
Är det nån som har nåt tips på hur man "enklast" gör rundningen, eftersom dom är över 2m långa så är "morakniv och sandpapper" uteslutet.
När dom så småningom blir klar har jag tänkt att dom ska se ut ungefär så här ::)
bastulav.jpg
Om ni tycker att detta hamnat i fel "avdelning" så ge gärna förslag på var det hör hemma
 
Nu tänkte jag fel,är det bara kanten över laven som avses eller är det rundade lavar typ parkbänk ?
 
Så här tänker jag mig
bastulav1.jpg
Hoppas att det klarnar lite ::)
 
Om jag tolkar din skiss rätt så borde rundningen vara i knävecket?

Om så är fallet så är det bara att limma två plankor som ett L i innerhörnet limmar du en fyrkantigstav. Nu kan du slip, kapa till den rundning du vill ha.

Så här kommer vi göra för att få en snygg rundad form av hela våra lavar. Först en stomme i plywood, rejält rundad för svankstöd och rundad i bastuns hörn. Denna kläs i 10x20 mm panel som vi sätter i dubbla lager med limm mellan. På detta sätt behåller de sin böjning även vid uppvärmning.
Lite extra jobb men jag tror att det kan bli en trevlig lösning.
Obs skall kolla nogrant inna jag gör det vilket lim som är mest lämpligt med tanke på värmen.
 
Du tolkar min skiss helt rätt, men frågan är fortfarande hur man får till rundningen, har funderat på att hyvla så mycket det går med elhyveln och sen slipa till den sista finishen.
Men tänkte att det finns säkert fler idéer på hur man an göra.
 
Det är som sagt "bara" 2 meter så elhyvel borde fungera ypperligt tycker jag.

Annars kan du ta med den till ett snicker och ta med en vetelängd. Då har de hyvlat till den på 3 min. Efter detta är det bara att slipa det sista
 
1) Du rundar av din lösning med en överhandsfräs. Det gäller ju bara att köpa ett stål med rätt radie.

2) Köp kvartsstav:
kvartstav.gif
...om det finns i hachibachi eller vad det heter...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.