Hur har ni isolerat era basturum? Jag fick tag på en byggbeskrivning för Bastu (de där som finns på byggmarknaderna) och där står att man ska regla 45x45 på alla väggar och isolora. Mot yttervägg ska det dessutom vara luftspalt om 20. Sedan ska man ha nån tunnskiva och en distans till själv bastupanelen.

Måste man verkligen isolera alla väggar? Jag vill hitta en väggkonstruktion som bygger mindre än de ca 120 mm som byggbeskrivningens variant skulle ge. Man kör ju ändå bastun så korta stunder.
 
Jag skulle isolera alla väggar. Du får tänka på att uppvärmningen av bastun kommer att ta längre tid (i vissa fall kommer du inte komma upp i rätt temperatur alls) med oisolerade väggar. En annan aspekt med isoleringen är att du vill skydda andra sidan av bastuväggen från stora temperaturväxlingar, du kan få sprickor och/eller materialförändringar om du blåser bastuvärme rätt genom väggen.

Jag säger bara, kolla upp den finska bastuisoleringen Sauna-Satu (K-Rauta kan ta in den, om de inte vet vad det är, be dem ringa huvudkontoret i Finland), den används just för att väggarna inte skall bli så tjocka. Dyrt, ja, men den är bara 30 mm tjock och motsvarar 70 mm mineralull.

Sök på de andra bastutrådarna så hittar du mer info om Sauna-Satu (hinner inte skriva mer nu).

/ama
 
Tack för svaret! Har läst dina andra inlägg och jag ska nog spana in den isolering du nämner.

Min bastu kommer att ha två väggar mot yttervägg så där kan Sauna-Satu komma till användning. På de andra väggarna tvingas jag i alla fall ta 45x45 reglar för stabilitetens skull.

Bygger du på samma sett med Sauna-Satu? Dvs med luftspalt mellan isolering och yttervägg?
 
Ja, 20 mm luftspalt. Men det blir ju tunnare än med vanlig isolering som också skall ha luftspalt. Vi vann mycket plats med S-S i och med att vi byggde i ett befintligt utrymme, väggarna fanns redan sedan innan.

/ama
 
fremag skrev:
Måste man verkligen isolera alla väggar? Jag vill hitta en väggkonstruktion som bygger mindre än de ca 120 mm som byggbeskrivningens variant skulle ge. Man kör ju ändå bastun så korta stunder.
Hej, fuska inte med isoleringen, det lönar sig inte! Se till att kolla isoleringen i taket också och förbättra den om nödvändigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.