Jag har byggt en vedeldat bastu med furugolv och furuväggar, funderar nu på hur jag skall behandla golv och väggar.

Om man vill måla golvet, vilken typ av färg i så fall eller går det bra med vanlig träolja?
:)
 
Jag behandlade mitt bastugolv med Osmo golvolja ( ca 400kr / 0,7 Lit.). Den ger ett tunt vaxskydd på ytan . Jag har gjort det nyligen, så det är lite tidigt att säga om det är bästa metoden. Jag tror man skall ge trägolvet bästa möjliga chans att "andas". Då är nog olja av bra kvalité det bästa skyddande alternativet.
 
Jag håller på att bygga en Bastu i min jordkällare som jag har på tomten, tyckte det kunde vara en kul projekt. Eftersom jag inte anser mig ha råd att fylla den med svindyra viner - är en bastu att bra alternativ. Däremor vet jag inte om det blir någe billigare. Det kan väl inte spela någon roll om man har tryckt virke som trall inne i bastun golven kommer ju vara svinkalla oavsett hur mycket man eldar. Tänkte mest om det kunde frigöras nått olämpligt ämne! Någon som vet nått?
 
Har ingen aning om hur vida impregnerad trall frigör nåt ohälsosamt vid värme men det är ju inte att rekommendera till odligslådor och dylik. Du kan ju annars satsa på vanlig furutrall.
 
Lärktrall har inga kemikalier och funkar lika bra. Kolla det.
 
Skulle inte använda tryckimpregnerat, kör med vanlig furu och eventuellt någon träolja.
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Jordkällare?
stengolv + trätrall som ligger luftigt och kan bytas ut. Jordkällaremiljö äter upp all trä förr eller senare så satsa på lätt utbytbar billig träinredning och stark värmekälla.
Fick själv ett tips av finsk vän till vår källarsauna- harvia FIGARO (köpt på K-rauta) 9kW och 90kg sten :).
Skulle inte leka med gulfiber och träväggar i en jordkällare. Väggar och lavstödd av fex lecablock klarar sej bättre och längre :)
gaia
 
Har du kommit nånvrat med bastun i jorkällaren? Jag funderar lite i liknande banor, det vore kul med lite inspiration.

MacAttack skrev:
Jag håller på att bygga en Bastu i min jordkällare som jag har på tomten, tyckte det kunde vara en kul projekt. Eftersom jag inte anser mig ha råd att fylla den med svindyra viner - är en bastu att bra alternativ. Däremor vet jag inte om det blir någe billigare. Det kan väl inte spela någon roll om man har tryckt virke som trall inne i bastun golven kommer ju vara svinkalla oavsett hur mycket man eldar. Tänkte mest om det kunde frigöras nått olämpligt ämne! Någon som vet nått?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.