Har precis flyttat in i ett hus där jag tänkte ha en liten vinteraktivitet ;) Det blir till att bygga en bastu utomhus på altanen bredvid "bubbelkoppen". Eftersom det är en takad altan så tänkte jag att det går bra att bygga när det inte är svinkallt här upp i Norrland :seenoevil:.

Nu till mitt problem...eller snarare sagt att jag vill ha era åsikter? Det är som sagt en altan (som står en bit ovan mark och en bra bit ifrån huset) där har hade tänkt växla av altanen och sätta en golvbrunn direkt i golvet. Men nu har jag börjat fundera på om jag ska lägga något annat golv i bastun för att få golvet absolut tätt? Jag tar gärna emot tips på hur jag kan göra?

Sedan tillbaka till det alla käbblar om hela tiden....bastufolie eller inte? Väggarna kommer att stå helt fria utan kontakt med andra väggar. När jag tittar på en beskrivning av en bastuvägg så tycker jag inte att den ser ok ut? Det är ingen bastufolie eller ens luftspalt i väggen (bifogad bild)?

Schematisk illustration av en bastuväggs uppbyggnad med rekommenderad konstruktion och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Detta är väl bastuvägg mot varma rum som är avbildat?
Det allra enklaste är att bygga massivt i trä dvs timra i tjock plank(eller köpa en färdig plankbod). Då behöver man inte att bekymra sig med folie hit och isolation dit.
mvh
Sakke
 
  • Gilla
JRMKJRM
  • Laddar…
Hej
Är ny i detta forum. Jag håller på att bygga en friggebod 15 kvm där hälften blir vedeldad bastu och den andra halvan omklädning / relax. Har isolerat golv med golvspånskiva. Behöver man ha golvbrunn? Tänker ha en utedusch, så det blir mest vatten på aggregatet. Vilket golv är smartast / enklast att lägga. Tror ni det skulle fungera med fuktspärr på golvspånet och trägolv typ parkett.
Hoppas att det finns någon som orkar komma med goda tips
 
  • Wow
Nobbe_1
  • Laddar…
Nu är jag varken snickare eller fuktexpert men har du på fullaste allvar tänkt lägga in ett ”klickgolv” i bastun? Ovanpå en spånskiva :thinking::surprised: Det kommer att bli spännande att se svaren du får(y)

F Froggone skrev:
Hej
Är ny i detta forum. Jag håller på att bygga en friggebod 15 kvm där hälften blir vedeldad bastu och den andra halvan omklädning / relax. Har isolerat golv med golvspånskiva. Behöver man ha golvbrunn? Tänker ha en utedusch, så det blir mest vatten på aggregatet. Vilket golv är smartast / enklast att lägga. Tror ni det skulle fungera med fuktspärr på golvspånet och trägolv typ parkett.
Hoppas att det finns någon som orkar komma med goda tips
 
  • Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Alltid golvbrunn i bastu! =)
 
Isolera inte med folie om bastun är utan underhållsvärme. Golvspånskiva, såvida den inte är vattenfast, i ett ouppvärmt utrymme är ett spännande koncept som jag avråder från. Likaså parkett i en bastu. Håll dig till organiska material. Eftersom det är ett ouppvärmt utrymme skulle jag undvika plast/folie och oorganiska material som isolering. Fukten måste kunna vandra ut.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Tack för tipset
Blev helt galen när jag försökte få svar på frågan om isolering eller ej i bastun. Tillslut bestämde jag mig för isolerat eftersom jag kommer att ha lite underhållsvärme på. Jag kommer märka om det var rätt beslut eller ej.
Har lämnat idén om parkett golv. Fick höra att kompisens föräldrar har det i sin bastu sedan några år tillbaka. Detta funkar bra men dom har klarlackat golvet många gånger.
Tack för konstruktiv feedback
 
Om bastun kommer att ha underhållsvärme på eller används relativt regelbundet så är det bättre med folie.
Att bastuväggen torkar utåt t.ex på vintern så är det nog tveksamt, det är närmast så att kondenspunktet hamnar ofta inne i isolationen om inte hela tiden så iaf specielt under nedkylningstiden efter bad.
Panel är inte ångtät på ngt sätt så varm bastuluft med högt fuktinnehåll hamnar i väggen under bad och kondenserar där.
Folie gör att detta forhindras, under bad värms väggen upp men fukt innifrån tränger inte in-det tilförs alltså inte fukt. Väggen torkar fortsatt utåt baserat på värmegradient.
Manga snackar om omvänd kondensering dvs att basturummet kan vara kallare inne än vad utetemperaturen är, men att man ska uppnå tempdiff som leder till kondensering i väggen Är väl ytterst få dagar i året.
I familjen har vi flera frittstående bastun som står kallt året runt, alla har folie, den äldsta (Byggd på 50-talet) bytte vi Ytterpanel på i fjol och väggarna var helt friska.
Nu är kanske problemet högst teoretisk och de flesta fristående bastun håller uavsett länge nog.
bästa konstruktionen är solid trävägg-då slipper man att tänka på sådana saker.
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
JRMKJRM
  • Laddar…
Precis. Solid trävägg är att föredra.
 
Janne83 Janne83 skrev:
Alltid golvbrunn i bastu! =)
Räcker med spygatt ju.
 
  • Gilla
drsakke
  • Laddar…
Låter vettigt med någon form av brunn. Det får bli en spygatt
Tack för dom goda råden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.