Står i startgroparna att bygga om en del av ett ouppvärmt förråd till bastu, och efter att ha läst igenom det jag hittat i inspiration/informationsväg, så står jag inför det som debatterats otaliga gånger med varierade svar. Bastufolie eller inte?
Tänkte lyfta en fråga, och se om jag förstått det hela rätt.
Antingen är man orolig för att det blir fukt i isoleringen innifrån pga bastun = fördel folie, eller så bekymmrar man sig för att, då det står ouppvärmt och kan vara kallare inne än ute, kondenserar fukt i isolering vid folien utifrån = fördel inte folie.
Är det temperaturdifferansen och varm kontra kall lufts förmåga att bära fukt som är boven? Då bör ju det vara fördel folie, då det en kall vinterdag kan skilja 100° mellan insida-utsida vägg, vid bastutillfällena, eller har jag missuppfattat problematiken?
Planen är att ytterväggar byggs enl: Ytterpanel- läkt - vindpapp - 95 regel med isolering - folie+läkt (eller ej) - bastupanel. Innerväggar mot ouppvärmt förråd: bastupanel - läkt+folie (eller ej) - 95 regel med isolering - OSB.
Tak: sammas som innervägg fast med 145 isolering.
 
Ska du ha bastun kallställd mellan baden kan du väl hoppa över både isolering och folie?
 
  • Gilla
JRMKJRM
  • Laddar…
Det beror väl mycket på vilken sorts isolering du tänkt använda .
Skulle jag bygga en bastu som står kall när den inte används skulle jag nog använda sågspån eller något annat material som andas och kan transportera fukt och hoppat över folien.
Viss isolering skulle jag ha för att det går snabbare att värma upp bastun om den inte är helt oisolerad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.