Kort bakgrund. Bastubygge i 70-talskällare. Basturummet är ca 4kvadratmeter och ligger i ett ytterhörn. Två av väggarna är alltså lättklinermur. Ca 60cm av väggarna är ovan mark. Det är en liten bastu så jag har optimerat på en slimmad väggkonstruktion. 15mm luftspalt mellan pudsad lättklinermur och isolering. 20mm PIR-isolering. Innanför PIR-isoleringen hade jag tänkt sätta en bastufolie. Sedan bastupanelen direkt på bastufolien.

Men det här med bastufolie. Poängen med den är ju att det ska vara tätt. Enligt konstens alla regler ska man tejpa skarvar och lägg omlott mm. Jag kan bara tänka mig hur trasligt det blir vid hörn uppe vid taket osv. Väck och elände.

Men sedan då. När man monterar panelen så ska man alltså perforera folien med typ 1000 skruvhål. Det känns ju som att det inte kommer bli sådär fantastiskt tätt. Om jag hade haft mer utrymme så kunde jag ju ha lagt en luftspalt bakm panelen. Reglat ut en sväng till så att säga. Då hade man ju fått färre hål. Men ändå en helt del hål.

Ni som monterat panelen direkt på bastufolien. Hur tänker ni där angående tätheten och skruvhålen?
 
murak
Panel direkt mot folien skulle jag avråda ifrån pga fukt. Det behöver inte bli ett problem, men det finns en högre risk. Det bästa är att sätta en luftspalt, då får du betydligt färre hål också iom att panelen fästs i läkten istället. Jag förstår problemet med plats, men läkt bygger inte mycket. Hoppas detta hjälper dig =)
 
Många bäckar små... Jag har prioriterat en luftspalt mellan källarmur och isolering. Där kan det ju verkligen bli problem annars. Det är också längre in i konstruktionen och svårare att inspektera eller åtgärda i efterhand.

En luftspalt bakom panelen kan man ju unna sig om man har platsen. Men att panelen skulle fara illa av att inte ha den luftspalten låter ju otrologt långsökt. De där stackars träbitarna måste ju torka ut på nolltid av eftervärmen i bastun.

Under mitt bastubygge har jag googlat och läst en helt del om bastubyggen mm. Jag aldrig någonsin stött på ett enda exempel där någon haft problem med röta eller mögel i en bastu. Det verkar liksm inte existera. Oavsett hur knepiga konstruktionenrna än är. Är det någon där ute som haft problem? Och hur har förutsättningarna sett ut i så fall?
 
En bekant till mig hadde møglat panel -då just monterat direkt på folie utan spalt-var tvungen at renovera hela bastun bara några år efter huset var byggt.
Om du hellimmar Sauna satu med klinkerlim direkt på lettklinkerväggen (förutsatt att väggen är dränerad) så behöver du inte att tänka på kondens/fuktproblem mot mur. saunasatu 30mm-läkt 23mm-panel12-14mm.färdig.
Mvh
Sakke
 
Jag vågar inte lita på att det inte kommer vara tillskjutande fukt i grundmuren. Det skulle kännas riskabelt att inte ha någon luftspalt där. Dessutom är allt uppreglat och isoleringen är på plats redan. Tärningen är kastad så att säga.
 
Nja, lettklinker/betong er vel aldrig helt tort-vad skulle denna fukten i mur göra isf.? Problemet generelt er ju organisk materialt som byggs inn i källarkonstruktion och som då är växtgrund för mögel och svamp. En kompakt vägg med oorganiska material ser jag som ofarligt. I tillägg kommer ev fukt drivas utåt av värmegradient genom väggen.
Men har du byggt så, så har du ju bestämt dig för en konstruktion-bara se til att spalten då är öppen mot angränsande rum-principet här är ju rum-i-rum dvs att spalten har luftsirkulation och därmed hålls torr-en instängd spalt har ingen vidare funktion....
Mvh
Sakke
 
Jag ska ventilera luftspalterna så gott det går. EN del av den murade väggen är ju ovan jord. Och en sådan lättklinkermur är inte speciellt tät. Så vintertid lär det ju dra in en del luft genom grundmuren och därmed tillgodose en del luftväxling i luftspalterna.
 
Jag satte kryssläkt mellan bastufolien och panelen. Blev mkt bra, kondensen rinner fritt längs folien ner till golvet och luftcirkulationen gör att panelen torkar snabbt som tusan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.