Hej på er!

Bygger ett isolerat uterum på ca 30 m2 som bl.a kommer att inrymma bastu, dusch m.m.
Rummet ligger efter husets långsida. Känner mig lite osäker på om bastufolie skall användas i stället för byggplast.
Vägg 1 i bastun ligger mot husets yttervägg. Här har jag tagit bort lockbrädan i husväggens ytterpanel, spikat på masonite på bottenbrädorna för att få en luftspalt. Masoniten går upp till
husets luftspalt i takfoten. Här skulle man kunna tänka sig att det vore bra med bastufolie.
Skulle luftspalten inte vara tillräcklig kan fukt tränga in i husets yttervägg och "hamna" mot
ytterväggens fuktspärr vilket skulle kunna skapa problem.
Vägg2 är bastuns egentliga yttervägg, reglar och isolering 145 mm. Utvändigt på denna vägg
blir det precis som på huset stående panel, läkt (luftspalt), asfaboard eller annat vindavvisande, isolering och just det, plast eller bastufolie?
Vägg 3 är mot ett duschutrymme där motstående sida har våtrumsskiva samt kakel. Plast eller bastufolie?
Vägg 4 leder ut mot själva uterummet så där kanska man inte behöver fundera så mycket.

Om man resonerar generellt så skulle bastufolie vara bättre i alla avseenden om man bortser från priset. Ett motståndskraftigare plastskikt kan väl inte vara till nackdel i något fall?

Är det någon som har erfarenhet och har lust att komma med ett råd?
 
Jag har använt bastufolie i mina bastubyggen. Tror dock inte att det har någon betydelse egentligen. Plast fungerar säkert också.

Jag förstår inte riktigt hur du tänkte bygga väggen mot huset. Plast/folie direkt på panelen? Det låter inte så bra, då har du ju ingen isolering alls. Husets panel är ju luftad på insidan. Eller förstår jag fel?
 
Hej!
På husets yttervägg har jag tagit lockbrädan och får då en spalt mellan bottenbrädorna på ca 8 cm. På bottebrädorna har jag spikat masonite hela
vägen upp så att den ansluter till takfotens ordinarie luftspalt. På detta reglat 70 mm
samt 70 mm isolering, bastufolie. Tänker sätta en kakelrad (klinker på golvet) längs golvet runt om, en bit våtrumsgips under kaklet förståts. Använder liggande läkt 34 x 70 mm som panelen sedan spikas på. På så vis blir det en ordentlig luftspalt även nertill där panelen går ner en bit förbi kaklet.
Gick det här att förstå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.